Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Oeverpieper / Anthus petrosus
Plaats: Oesterdam, Zeeland
Datum: 23 januari 2011
Fotograaf:
Toegevoegd: 23 januari 2011
Determinatie: Onzeker
Hits: 8975
Oeverpieper?
reactie
Door: René van Rossum, maandag 24 januari 2011 11:48
Ha Erik (welke...?)
Naar mijn inziens is het gewoon een Oeverpieper
zie ook:
http://www.edvanzoonen.nl/oeverpieper.htm
reactie
Door: Erik, maandag 24 januari 2011 13:21
Bedankt voor je reactie,
Ik vind het verschil met een waterpieper echt moeilijk - zelfs met de boekjes erbij; vandaar mijn vraag. Ook een (oude) discussie over deze beide soorten op Birdpix gaf niet echt de gewenste duidelijkheid.
Groet,

Erik
reactie
Door: René van Rossum, maandag 24 januari 2011 15:26
Ha Erik,

Birdpix is daar niet echt de site voor... dat zijn meer fotografen dan 'echte' vogelaars. Natuurlijk zitten daar OOK echte vogelaars bij (voordat ik een hoop gezeik over krijg) Kwam in de AW-duinen een maand geleden een 3-tal birdpixers tegen die ons wezen op een Waterpieper... bleek een gewone Graspieper te zijn...
reactie
Door: Erik, maandag 24 januari 2011 15:33
Hoi René,

Dit is de oude discussie (2008), die ik vond, waardoor ik het beestje niet meer met zekerheid durfde te benoemen: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=148478
Ook Ed van Zoonen en enkele 'echte' vogelaars twijfelden hier trouwens nog. ;-)
reactie
Door: Corstiaan Beeke, dinsdag 25 januari 2011 18:03
Buiten de kenmerken die wat mij betreft allemaal richting Oeverpieper wijzen, zijn beide soorten nogal gebonden aan hun biotoop: op dammen, dijken, keringen en dergelijke eigenlijk uitsluitend Oeverpiepers (hier in Zeeland: Westerscheldedijk omgeving Ritthem, zeedijk Westkapelle, Neeltje Jans, Brouwersdam enz... Waterpiepers in de Zeeuwse Delta sowieso schaarser en als je ze ziet vrijwel altijd in natte akkers, weilanden, enz (waar je dus nooit Oeverpiepers ziet). Ik was toevallig gisteren ook op de Oesterdam en had daar (jawel) ook een Oeverpieper... Groet, Corstiaan
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zaterdag 17 oktober 2015 19:07
Ik wil even de aandacht vragen voor de pootkleur van oeverpiepers. In alle vogelgidsen die ik ken staan ze afgebeeld met donkere poten. Ik heb ook nooit iets anders gezien. Tot... de herfst van 2011! Op 10 oktober van dat jaar vielen langs de Nieuwe Waterweg een 10-tal piepers luid roepend van grote hoogte in. De hele groep had bleke poten. Ik dacht met Amerikaanse oeverpiepers te maken te hebben. Die broeden immers al op Groenland en die hebben bleke poten.In november kwam ik er nog een paar tegen op de Brouwersdam. Ik maakte er gewag van ID Frontiers. Nooit doen, ik werd zo wat digitaal aangerand door de Engelse topscorer op twich gebied, ferm gesteund door een belgachtige. Hoe ik het in mijn hoofd haalde! Wist ik dan niet wat iedereen weet namelijk dat Scandinaafse oeverpiepers allemaal bleke poten hadden en dat deze vogels in de lage landen overwinterden! Nou dat wist ik niet en ook niet dat dat bekend was middels een artikel van een Zweed. Wie ben ik vergeten.
Vanaf 2012 zien oeverpiepers die ik tegenkom er gelukkig weer uit zoals ik ze al vanaf eind jaren vijftig ken nl. met donkere poten.
Het overwinteringsgebied van Zweedse oeverpiepers ligt in Frankrijk, hun trekbaan loopt min of meer over onze oost grens.
Heeft iemand wel eens oeverpiepers met lichte poten gezien?



http://radioactiverobins....


http://radioactiverobins....


Waterpiepers als voorbeeld:


http://radioactiverobins....



http://radioactiverobins.....
reactie
Door: Justin Jansen, zaterdag 17 oktober 2015 20:24
Ja, zie: http://waarneming.nl/soor...
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zaterdag 17 oktober 2015 22:00
er zit er zelfs een met gele poten tussen Justin!
Interessant is dat geen van de in Zweden gefotografeerde Oeverpiepers afgebeeld in Ahlstrom & Mild: Pipits & Wagtails, lichte poten heeft.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, maandag 19 oktober 2015 20:06
vanwege de overweldigende belangstelling (de telefoon staat niet stil, de brievenbus ligt vol!) nog even iets over de Oeverpieper, zoals vermeld nadat ik de aanslag van de Engelse twitskoning en de opdringerige Belg had doorstaan heb ik mij verdiept in hoe die twee er in waren geslaagd de Amerikanen op een dwaalspoor te brengen.
Ik vermoed dat de basis ervan al ver terug in de geschiedenis wortel heeft geschoten. Neem de Avifauna van Nederland van 1962 (Ardea 50 1/2) daar wordt 1, de eerste en enige ringvangst van Anthus spinoletta petrosus genoemd nl. op 10 maart 1958 te Den Helder. Alle andere Oeverpiepers die Nederland aandeden werden tot de Anthus spinoletta littoralis gerekend en dat terwijl Vaurie al twijfelde of petrosus niet ook in Noorwegen zou kunnen broeden. Ahlstrom en Mild geven een verspreidingskaart waarop de kust van heel Scandinavie toebedeeld wordt aan littoralis. Hoe is dat mogelijk?
Kennen zij de beroemde Zugscheide niet? Iedere serieuze Zwartkopstudent weet al dat zwartkopjes die oostelijk van 15 graden oosterlengte broeden in de herfst naar het zuidoosten trekken en zwartkopjes die westelijk van 15 graden OL broeden naar het zuidwesten trekken! En daar blijft het niet bij want de ijstijden (een vroeger moment van klimaatverandering) hebben nog meer scheidingen binnen families veroorzaakt om maar wat te noemen die tussen de Russische Tjiftjaf abietinus en de Westeuropese tjif collybita, die tussen fuscus fuscus en fuscus graellsii maar ook natuurlijk tussen de oeverpiepers petrosus en littoralis! Littoralis broedt helemaal niet in Noorwegen, wel oostelijk van 15 graden OL natuurlijk. Wie weet dat niet? De overwinteraar langs de Nederlandse kust is petrosus, de als Brits te boek staande Oeverpieper die oa aan de kust van Noorwegen broedt en die donkere poten heeft. Littoralis, ik zou hem eerder een Waterpieper willen noemen komt bij ons nauwelijks voor maar dit terzijde.
reactie
Door: Peter Adriaens, maandag 19 oktober 2015 22:06
Even ter verduidelijking, omdat Norman hier zoals gewoonlijk weer een loopje met de waarheid neemt:
Norman postte in december 2011 inderdaad op ID Frontiers zijn waarneming van een groep van c. 10 (volgens hem) Amerikaanse Waterpiepers in Nederland, met een vraag om reacties. De foto's toonden Oeverpiepers.
Ik heb daar toen één keer kort op gereageerd; die reactie kan iedereen hier nalezen:
http://listserv.ksu.edu/w...
Zoals iedereen kan zien heb ik daar alleszins niks beweerd over ondersoorten van Oeverpieper.
Verder denk ik dat het vrij normaal is dat, als je een vraag om reacties post op een publieke mailinglijst, je al eens een antwoord krijgt.
Het is niet omdat dat lijnrecht tegen jouw mening ingaat dat het daarom "opdringerig" is.
Gewijzigd op: 2015-10-20 00:36:27
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, maandag 19 oktober 2015 23:20
Jouw suggestie was Peter dat oeverpiepers met bleke poten bij ons de gewoonste zaak van de wereld waren in weerwil van het feit dat alle vogelgidsen oeverpiepers afbeelden met donkere poten en dat derhalve mijn melding onzinnig was. Het debat werd onmiddellijk door de bangelijke moderator die de voorname status van zijn website zag verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik kon er verder niet op reageren.
reactie
Door: Peter Adriaens, maandag 19 oktober 2015 23:31
Het enige wat ik daar zei is dat Oeverpieper een algemene soort is in Nederland.
Er staat niks over bleke poten in mijn reactie.
Gewijzigd op: 2015-10-19 23:32:10
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, maandag 19 oktober 2015 23:53
precies!
reactie
Door: Peter Adriaens, dinsdag 20 oktober 2015 00:31
Oh maar dat Oeverpiepers al eens bleke poten hebben is vrij goed bekend hoor; daar hoef je niet flauw over te doen.
Cramp & Simmons bv. schreven dertig jaar geleden al over de pootkleur:
"Leg and foot rather variable. In petrosus and littoralis, pale red-brown, flesh-brown, horn-brown, or dark brown in late summer and autumn (occasionally up to at least November; perhaps in 1st adult only)".

Overigens hebben pas uitgevlogen juveniele Oever- en Waterpiepers (tot zelfs sommige soorten met zwarte poten, zoals Witte Kwikstaart) helder roze poten en bij sommige exemplaren wordt die kleur maar geleidelijk aan donkerder doorheen het najaar.
Voorbeeldje van een juveniele Oeverpieper uit Noorwegen:
http://tarsiger.com/galle...

Exemplaren die nog roze pootkleur hebben in najaar of zelfs winter:
september, Estland:
http://tarsiger.com/galle...
december, Noorwegen (2 exemplaren):
http://1.bp.blogspot.com/...
http://4.bp.blogspot.com/...

reactie
Door: Menno van Duijn, dinsdag 20 oktober 2015 09:10
Voor pieper determinatie op de vogelclub Katwijk een shortlist gemaakt http://www.birdclubkatwij...
Gewijzigd op: 2015-10-20 12:03:55
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, dinsdag 20 oktober 2015 19:35
nou Adriaens, eerlijk is eerlijk je straalt enorme deskundigheid uit maar vroeg of laat ga je leren dat ene lichte poot de andere niet is. Menno durft nu zelfs niet de pootkleur van een Belgische Oeverpieper te vermelden! Dat krijg je er nou van.

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.