Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Buizerd / Buteo buteo
Plaats: Katwijk
Datum: 13 mei 2012
Fotograaf:
Toegevoegd: 13 mei 2012
Determinatie: Zeker
Hits: 6612
Om 11.35 uur vlogen er 3 Buizerden over m'n huis...
Die linker zit me toch niet lekker...
Vind hem fors, langere nek en oranje onderzijde. De staart was ook oranje...
Nu weet ik wel dat er veel variatie is in kleed en formaat.
Wie heeft hier een uitgesproken idee over...
reactie
Door: Bram ter Keurs, maandag 14 mei 2012 09:53
Niks mis voor Buizerd. Dat oranje op de onderdelen komt vaker voor, oranje staart is eigenlijk best algemeen. Tekening op borst/keel en juist niet op flanken is natuurlijk niet goed voor Arendbuizerd. Eigenlijk is die rechter vogel nog spannender, klein en compact en egaal getekende borst, vulpines!
reactie
Door: René van Rossum, maandag 14 mei 2012 09:57
Ha Bram,

Bedankt voor je info !
Ik blijf het toch lastig vinden...
reactie
Door: Albert Noorlander, maandag 14 mei 2012 11:01
leuk dat je dat zegt Bram, ik dacht precies hetzelfde. Helaas is het volgens mij op deze foto niet hard te maken.

De rechter is inderdaad een Buizerd (zie ook http://www.pbase.com/albert_noorlander/image/134861701 voor een soortgelijke Buizerd).
reactie
Door: Nils van Duivendijk, maandag 21 mei 2012 16:40
Zoals Bram al zegt: de linker is een redelijk algemeen type lichte vorm die vaak rossige delen hebben. Het is een 3ekj; als ze ouder worden neemt de rossigheid vaak nog toe.
De rechter is een donkere 2ekj met inderdaad dicht getekende borst. Het patroon van de slagpennen, w.o. de bandering in de toppen van de buitenste handpennen doen weer verre van vulpinus-achtig aan.
reactie
Door: Ronald Messemaker, maandag 21 mei 2012 17:32
Kijk ook eens op http://www.ketelbrug.nl/Dagboek%202011/frame_dagboek_2011.htm datum 16-10-2011 voor deze buizerd gefotografeerd door Mervyn Roos
reactie
Door: Nils van Duivendijk, maandag 21 mei 2012 21:29
Al eens onder ogen gekregen van Roef: een extreme mafkees (die Buizerd, niet Roef hoor ;-)), zie o.a. die staarttekening!
reactie
Door: Bram ter Keurs, woensdag 23 mei 2012 16:00
Natuurlijk mee eens, Nils. Gekkigheidje van mijn kant. Ik ga in ieder geval eens nalezen hoe dat zit met die slagpentoppen bij vulpinus. Interessant.
reactie
Door: ton eggenhuizen, donderdag 24 mei 2012 11:17
@Nils: als ik rechter vleugel (onderste) van de linker vogel bekijk, dan zie ik dat de buitenste drie pennen oud zijn, de twee volgende zijn vers (donkerder) en de binnenste zijn weer oud. Dit patroon past m.i. niet op een 3kj (2e winter). Dergelijke 3kj vogels hebben een duidelijke tweedeling met alle binnenste pennen (meestal 6-8) nieuw en de buitenste oud. Ook het patroon op de armpennen lijkt tussen de oude en nieuwe pennen niet verschillend. Volgens mij is dit een >3kj vogel.
reactie
Door: Nils van Duivendijk, donderdag 24 mei 2012 17:13
@Ton: indien klopt wat je zegt is het inderdaad geen 3kj, maar ik betwijfel of p6-p7 echt verser zijn dan de meer naar binnen gelegen handpennen. Ik vind het er sterk op lijken dat p8-p10 nog juv-type zijn (bruiner, smaller en behoorlijk gesleten), bij oudere ex is het generatieverschil vaak knap lastig te zien (zoals je zult weten worden de handpennen meestal jaarlijks vervangen door rui vanuit meerdere centra en van zijn ze van betere kwaliteit). De staart past iig netjes op een 2e generatie vanwege de nog nauwelijks bredere subterminale donkere band. Inderdaad zijn alle armpennen waarvan de top te zien is niet juv-type meer, maar het patroon tussen juv-type en oudere generaties is bij sommige ex nauwelijks verschillend, dus het lijkt me niet mogelijk te stellen dat alle armpennen non-juv zijn.
Het lijkt me dus nog steeds een 3kj maar indien jou analyse juist is inderdaad een ouder ex (hoe dan ook: scherp gezien).
reactie
Door: ton eggenhuizen, zondag 27 mei 2012 20:01
@Nils, na zo'n 1000 buizerden in de hand te hebben gehad, zie ik het toch wel iets anders. Het staartbandkenmerk is weinig betrouwbaar, zeker bij lichtgekleurde vogels. Ook is bij lichtgekleurde vogels het ruiverschil (nieuwe pennen van afgelopen ruiperiode) en oude pennen (van het ruiseizoen daarvoor) meestal kinderlijk eenvoudig te zien. Ook wordt vaak oogkleur genoemd als betrouwbaar kenmerk, maar ook dat gaat voor lichte vogels niet op. Daar zijn middelmatig gekeurde irissen nog tot op hoge leeftijd zichtbaar. Ik blijf dus op basis van de foto van mening dat dit een oude vogel is die in de afgelopen ruiperiode alleen p7-p6 heeft verwisseld.
reactie
Door: Nils van Duivendijk, maandag 28 mei 2012 19:28
Ton, zoals ik eerder al aangaf heb je uiteraard gelijk als alleen p6-p7 geruit zijn en p8-p10 niet juv-type en gezien jou, mij al eerder bekende expertise durf ik het haast niet met je oneens te zijn en ik zie natuurlijk wat je bedoeld. Ik blijf alleen een probleempje houden met de bruinere, puntigere en nogal gesleten p8-p10, welke dan dus wel al minimaal 2e generatie zouden zijn. Ik ken de variatie in staartpatronen redelijk en weet dat de donkere eindband inderdaad bij oudere lichte ex vaak niet erg breed is, maar ik gaf slechts aan dat dit iig netjes past op een 2e generatie staart, waarbij ik dus had aan moeten geven dat het oudere generaties niet uitsluit, sorry voor de onduidelijkheid. Mijn, in de hand onderzochte buizerden (incl vulpinus) waren er zeker minder dan 1000(!) en hadden bovendien geen ogen meer dus dat lichte ex er langer over doen dan donkere ex om een donkere iris te ontwikkelen is nieuw voor mij (en ik vermoed dat ik niet de enige ben). In het veld en op ‘normale’ foto’s is het mij nooit opgevallen. Een snelle check door mijn beperkte materiaal van oudere lichte type levert nog geen ex op met een iris anders dan het donkerbruin zoals dat tot nu toe normaal wordt geacht bij alle typen, maar ik ga er extra op letten.

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.