Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Baer's Pochard / Aythya baeri
Plaats: Provincie Hebei China
Datum: 22 april 2014
Fotograaf:
Toegevoegd: 25 april 2014
Determinatie: Zeker
Hits: 11841
Gaat om Bear's Pochard (samen met een Witoogeend)
Net terug van twee weken China voor Fazanten, Parrotbills (hierover in de komende dagen meer) en deze soort.
Sinds enkele jaren is er op een niet op het internet te noemen plek in de provincie Hebei sprake van een/de laatste? bekende broedplaats in de wereld van deze zwaar bedreigde eend. Het is een ietwat suf winderig meer met snel groeiend riet en kroos (mogelijk twee belangrijke elementen voor deze soort). Ik telde er op een dag 24! en de volgende dag nog 2 extra vogels op een plek waar we de vorige dag niet geweest waren, op dit zelfde meer. Mogelijk zitten er meer omdat de uitgestrekte rietvelden moeilijk af te zoeken zijn. Verontrustend zijn de vele gemengde broedparen tussen mannen Witoogeend en vrouwen Bear's. Veel dank aan Remco Hofland die er vorig jaar minimaal 7 had op deze plek en mij de details wilde geven.
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 25 april 2014 11:09
Verder is dit meer trouwens een makkelijke plek voor Northern Parrotbill (wij hadden er zonder moeite twee zingende), de door Brazil afgeplitste ondersoort van Reed Parrotbill. Deze komt ook voor bij Lake Khanka in Ussuriland, waar ik hem net als de Bear's Pochard miste.
Gewijzigd op: 2014-04-25 11:10:51
reactie
Door: Jan van der Laan, vrijdag 25 april 2014 12:11
Drie Baer's dus hier op de foto? Goede soort!
Ben benieuwd naar je verslag.
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 25 april 2014 12:48
Yep, 2 mannen en een vrouw.
reactie
Door: Lucas Kaaij, vrijdag 25 april 2014 15:50
Erg vet! Staat hoog op mijn verlanglijstje.
reactie
Door: Remco Hofland, vrijdag 25 april 2014 20:14
Ik had hier vorig jaar (tot mijn verbazing) ook 2 Reed Parrotbill, maar het leken mij eerder echte Reed (ssp heudei) dan Northerns. Vlgs HBW Alive komt heudei voor van grofweg Shanghai t/m ten noorden van Beijing, en ssp polivanovi ("Northern Parrotbill") alleen c 800 km noordelijker, in (Inner) Mongolia. HBW Alive: "split (by others) justified by 'huge gap' between both populations, but since then other populations (of unknown ssp) have been found inbetween so both (s)sp may turn out to be both ends of a cline". De vogels die Max en ik hier zagen representeren één van die recent ontdekte populaties.
reactie
Door: Remco Hofland, vrijdag 25 april 2014 20:14
@Lucas: mail me maar voor de plek :-)
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 25 april 2014 22:30
Op mijn foto (erg slecht) staat een Parrotbill die qua uiterlijk op een Northern lijkt, maar zoals Remco al zegt is de splitkans achterhaald, zie o.a http://birdingasia.org/wp...
Gewijzigd op: 2014-04-26 05:01:48
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zaterdag 26 april 2014 12:56
waarom gaat Bear's Pochard ook al weer achteruit Max? Dat verhaal van bedreiging door gemengde paren komt me erg bekend voor, daar zijn 1000-en rosse stekelstaartje voor gesneuveld zonder dat de bedreiging i.e. hybridisering met Witkopeend in Spanje ooit werd bewezen, laat staan het gevaar ervan! Onder de gesneuvelden in Engeland bevond zich uiteindelijk ook een Witkopeend.
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 26 april 2014 18:30
Ha Norman, ik was niet van plan te propageren de Witoogeenden af te schieten hoor :-), achteruitgang heeft volgens mij als voornaamste oorzaak verdroging van het (voormalig) broedgebied (o.a Mantsjoerije)
Gewijzigd op: 2014-04-26 20:50:33
reactie
Door: Ben Wielstra, zaterdag 26 april 2014 20:31
Maar stel dat ze wel aangetoond hadden dat die twee hybridiseren, dan kan je dat toch gewoon ontkennen?
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, zaterdag 26 april 2014 21:16
Er zijn wel meer taxa eerst naar de rand van de ondergang gedreven en vervolgens weggehybridiseerd.
Zie Norfolk Island Boobook, voor de Chatham Island Parakeet en Black-eared Miner.

En wat niet in het straatje past van de Rosse Stekelstaartsupporters:
http://www.arkive.org/whi...
http://www.ncbi.nlm.nih.g...
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zondag 27 april 2014 11:43
Hi Max, nee dat begreep ik wel hoor. Hybridisering is een populaire sport bij eenden en ganzen en ik heb dat ook nooit ontkend wat de Witkoppen betreft, herinner je je nog het debat tussen Malcolm Ogilvie en mij op UKBN (nou naar de klote geholpen door de verkeerde moderator)? Voor dat de slachting van Rosse Stekelstaartjes zelfs maar was begonnen nam de Witkopeend in Spanje zodanig toe dat hij in Zuid-Frankrijk ging broeden. Een volkomen dwaze aktie die stekelstaartmoord en een schoolvoorbeeld van de waanzin van de anti-exoten hype, immers bij de aanvang stond vast dat het maximum resultaat nog altijd meer Rosse Stekelstaarten overliet dan de 48 waarmee Peter Scott in 1948 begon! Nog los van het feit dat Rosse Stekelstaarten trekvogels zijn en ook via de zuidelijke route in Zuid-Europa kan arriveren.
reactie
Door: Max Berlijn, woensdag 30 april 2014 10:24
http://www.birdskoreablog... geinig het haalt de pers in Korea.
reactie
Door: Leo Stegeman, woensdag 30 april 2014 11:31
Als ik dat zo lees is het nog maar de vraag of je echt "zuivere" Bear's hebt gezien Max...;)
reactie
Door: Max Berlijn, woensdag 30 april 2014 11:35
Goed lezen Leo, gaat om de twee vogels op de voorgrond, de man (op de achtergrond) is zeker zuiver :-) en voldoet aan de ID criteria; belangrijk hierbij is de naar voren toe breder wordende witte flankstreep.
Overigens had ik de soort al http://observado.org/waar...
Gewijzigd op: 2014-04-30 11:36:55
reactie
Door: Leo Stegeman, woensdag 30 april 2014 12:28
Oh ja, ik zie het...Gelukkig maar dan...;) Maar wel zorgelijk, juist als de populatie uit steeds minder individuen bestaat, zal de kans op hybridesering steeds groter worden.
reactie
Door: Ben Wielstra, woensdag 30 april 2014 12:57
Weet je of de twee soorten ook daadwerkelijk hybridiseren Max? Het zijn eenden dus het zal wel, maar ben benieuwd of het gedocumenteerd is.
reactie
Door: Max Berlijn, woensdag 30 april 2014 13:26
Nee, ik weet niet of ze daadwerkelijk hybridiseren (was er maar twee dagen). Ik heb dat aan die mannen in Korea ook verteld maar zie daarvan niets terug. Mogelijk slagen die mannen Bear's (die groter zijn) er in de tijd na aankomst er wel in die kleinere Witogen te verdrijven?? Ik vraag me ook af of die vrouwtjes eerder komen dan de mannen?? De eerste 2 vogels die ik zag was een zuiver (lijkend) paar Bear's. Ik heb maar 1 vrouwtje Bear's gezien met een duidelijke rossige zweem op de groenige kop. Ik weet niet of dit daadwerkelijk een hybride was.
Gewijzigd op: 2014-04-30 13:51:48
reactie
Door: Max Berlijn, woensdag 7 mei 2014 15:22
http://birdingbeijing.com... met dank aan Enno.
Gewijzigd op: 2014-05-07 15:23:25
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 16 mei 2014 07:31
Wel een aardig plaatje van een van onze Koningsfazanten van de trip http://www.surfbirds.com/... ik kom niet zo veel platen tegen van deze soort op het net uit China (itt uit Frankrijk)
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 17 mei 2014 08:42
http://orientalbirdimages... of een vosbruinplekje is geen indicatie van hybridisatie of het probleem bestaat al langer.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zaterdag 17 mei 2014 12:47
ik vraag me altijd af voor wie hybridisatie een probleem is, niet voor de eenden zelf denk ik zo. Mooi eendje, ziet er heel tevreden uit vind je niet?
reactie
Door: Ben Wielstra, zaterdag 17 mei 2014 16:42
Het boeit die eend geen kont als-ie uitsterft.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zaterdag 17 mei 2014 22:04
Ik denk ook van niet maar dat uitsterven zal niet door hybridisatie komen als het al zover komt. Een eendenlegsel kent soms vele vaders, zal d'r eentje een hybride zijn! So what?
reactie
Door: Ben Wielstra, zaterdag 17 mei 2014 23:42
Tja, dat hangt van het aantal legsels af.
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 26 mei 2014 21:47
Nog een mooier plaatje http://www.surfbirds.com/... Blackthroat moet gemaakt zijn in Foping, erg moeilijk om in te komen maar BQ is het gelukt.
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 31 mei 2014 08:08
Weer een update en video (met Iphone, ongelooflijk) http://birdingbeijing.com...
reactie
Door: Max Berlijn, donderdag 5 juni 2014 05:56
https://twitter.com/inten... misschien weer een nieuwe plek?
reactie
Door: Max Berlijn, donderdag 26 juni 2014 06:10
Zou toch wat zijn als ze deze http://birdingbeijing.com... weer eens weten te fotograferen op een plek waar die te doen gaat zijn..
Gewijzigd op: 2014-06-26 06:11:24
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 4 juli 2014 23:24
https://twitter.com/inten... het zal toch niet..
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 28 juli 2014 13:01
Weer een nieuwe update: http://birdingbeijing.com...
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, zaterdag 2 augustus 2014 10:23
Op de dag dat Max dit postte 3 Baers Witoogeenden, helaas wel ver weg, gezien op het bekende onbekende meer. De dag ervoor al twee in vlucht. Mantsjoerijse Woudaap enkele keren in vlucht gezien (wel dichtbij): ook opvallend hoe rossig sommige Chinese Woudaapjes kunnen zijn! Reed Parrotbill was een eitje. Helaas geen Blunt-winged Warblers tussen de 10-tallen Oriental Reed-Warblers kunnen vinden.
De boottochtjes die je door de in juli nog overzichtelijke delen kan maken verstoren de eenden regelmatig, wat de afstand waarschijnlijk verklaart. In de NO-hoek worden driftig toeristische complexen gebouwd; de weg langs de westkant is nu keurig ingeperkt en aangeharkt.
reactie
Door: Ben Wielstra, zaterdag 2 augustus 2014 16:24
Ik vraag me af of geheimzinnigheid rond de plek de beste aanpak is. Juist door de aandacht voor de eend is het misschien mogelijk de 'development' van het meer in goede banen te leiden? Men is in staat er een achtbaan aan te leggen...

Als eendenliefhebber kon ik deze niet laten liggen natuurlijk en het is toch praktisch om de hoek. Blijkbaar is zo midden in de zomer heel geen slechte tijd want we hadden er vandaag op een gegeven moment maar liefsts 65 bij elkaar (zelf alleen maar gekeken, Paul Holt heeft geteld). Kan goed een onderschatting van het totaal zijn, de rest van de dag zaten ze wat uitgesmeerd (en soms behoorlijk dichtbij). Het gros mannetjes trouwens (vrouwtjes en jonkies zitten nog diep weggestopt in het riet?) en vorig weekend was er van een dermate concentratie nog geen sprake (toen Paul en Terry er waren). Ook leuk was een showy Long-billed Plover.
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 2 augustus 2014 18:33
65!!, goed hoor, en als ik jullie verslagje lees veel (nagenoeg) allemaal zuivere paartjes. Is er nog iets meer bekend van die nieuwe plek in China met de grens met Rusland?
Ik was overigens verrast door een Indische Gans op die plek in April (zie mijn verslag). Als je daar toch bent, gooi maar in de groep. Als Coromandeleend op die plek kan, kan Indische Gans vast ook.
Gewijzigd op: 2014-12-15 08:42:55
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 15 december 2014 05:21
Mooie overwinterende club http://birdingbeijing.com... , zelfde vogels?
Gewijzigd op: 2014-12-15 05:22:07
reactie
Door: Joop Kooijman, maandag 15 december 2014 08:12
Corelmandeleend? En zo'n verspreking komende van een gekend zwemvliezenliefhebber?
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 15 december 2014 08:18
??, gaat in de link toch echt om Bear's (melding van 04-12).
Gewijzigd op: 2014-12-15 08:19:31
reactie
Door: Joop Kooijman, maandag 15 december 2014 08:27
Ja, maar in de boodschap daarboven (van 2 augustus 2014) spreek je over een Corelmandeleend. Nu ben ik net terug uit Oman, en heb daar o.a. de Coromandeleend als nieuwe soort gescoord, en dan doet het pijn om diens naam te zien verbasteren in Corelmandeleend.
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 15 december 2014 08:43
Excuus, aangepast, spreek ik dus al 40 jaar verkeerd uit, :-)
reactie
Door: Garry Bakker, maandag 15 december 2014 10:47
Beetje jammer dat die groep van 84 Baer's pas nu bekend is geworden. Uitgerekend op 4 december een volle dag besteed aan het zoeken naar deze soort 400km oostelijker. Enfin, er dan zelf één vínden was ook best prettig :-)
Gewijzigd op: 2014-12-15 10:49:24
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 15 december 2014 11:14
Ik zag het op Observado. Volgens mij op ongeveer dezelfde plek waar ik mijn eerste ooit zag. Was deit de plas met veel Manderijneenden en Sib Talingen (3000+)?
Gewijzigd op: 2014-12-15 11:14:22
reactie
Door: Garry Bakker, maandag 15 december 2014 11:31
Hahaha Max, je raakt nu wel een snaar: NUL 0! Sibtalingen. Die beesten (door ongewoon warm weer?) waren (nog) nergens te bekennen. Ook geen Mandarijneend hier. Wel grote groepen Falcated Ducks/Smienten maar de Baer's zat in een gebied met vooral heel veel Tafeleenden en Wilde eenden, hier.
Gewijzigd op: 2014-12-15 11:42:27
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, maandag 15 december 2014 13:05
jullie nemen toch geen kippevirussen mee he jongens?
reactie
Door: Max Berlijn, zondag 28 december 2014 20:50
Voor als je nog naar Tokio gaat: http://www.surfbirds.com/...
reactie
Door: Arnold Meijer, maandag 29 december 2014 09:11
In een klein park in de stad. De Belgen zouden hem afkeuren ;-) En een hoop Nederlanders ook...
reactie
Door: Max Berlijn, zondag 15 maart 2015 08:47
http://www.birdskoreablog... Met dank aan Enno voor de link.
reactie
Door: Davy Bosman, maandag 30 maart 2015 15:49
Voila Max, voor een eendenliefhebber als jou toch onontbeerlijk! Misschien was je al op de hoogte en anders bij deze:

guide de détermination de l’âge et du sexe des canards:

La version papier du guide est épuisée à ce jour mais le guide (version française) est désormais consultable en ligne à l’adresse suivante.

http://www.oncfs.gouv.fr/...

Bonne consultation,


Evelyne HOPIN
Secrétaire du Centre de Documentation
Documentation
Direction Etudes et Recherche


reactie
Door: peter de knijff, maandag 30 maart 2015 16:46
Bedankt Davy, voor deze zeer constructieve bijdrage.

Dit is nieuw voor me. Echt een verborgen identificatie pareltje!
Ziet er op het eerste gezicht goed uit.
Een duidelijk gemis is natuurlijk het ontbreken van eclipskleden van de mannetjes, maar wellicht dat dit, na vertalen van de teksten wat duidelijker wordt.

gr,

Peter de Knijff
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 30 maart 2015 16:46
Dank
reactie
Door: Rinse van der Vliet, maandag 30 maart 2015 17:18
Het pareltje was vooral verborgen, omdat 't pareltje kort geleden nog niet bestond (het fysieke werkje was heel snel op..). Vandaag werd aangekondigd dat 't boekje ook online te raadplegen is.

NB Het boekje beperkt zich tot een gedetailleerde(!) beschrijving van de bovenvleugels van tien zoetwatersoorten. Een, naar mijn smaak, prima keuze.

Groeten,
Rinse van der Vliet
Gewijzigd op: 2015-03-30 17:47:52
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, dinsdag 31 maart 2015 00:14
nou ja constructief? Je moest eens weten hoeveel eenden hiervoor het leven hebben gelaten!
reactie
Door: Albert Noorlander, dinsdag 31 maart 2015 04:40
Hoeveel dan?
reactie
Door: peter de knijff, dinsdag 31 maart 2015 09:11
Ja, constructief Norman.

Naast de bewonderenswaardige informatie die je op de site van Javier Blasco kunt vinden, is dit de enige redelijk gedetailleerde eenden identificatie bron.
En ja, inderdaad van (en voor?) jagers (evenals de Amerikaanse tegenhanger).

Het is eigenlijk te triest voor woorden dat er door onze kooikers nooit zoiets is gemaakt (zie Blasco's site hoe het ook kan!), of dat die 1000-en verdronken duikeenden die uit de IJselmeerse visnetten en fuiken zijn/worden gevist nooit de bron van een fraai geïllustreerde en gedetailleerde duikeenden herkenningsgids zijn geweest.

reactie
Door: Davy Bosman, dinsdag 31 maart 2015 11:12
@Peter: Dat laatste is, denk ik, omdat er in Amerika en Frankrijk geen aparte departementen zijn voor jacht en natuurbehoud, m.a.w. die kerels zitten in hetzelfde gebouw!

@Norman en Albert: ik herinner mij een vogeldag in Nederland begin de jaren 90 waar Lars Jonsson of was het Per Alström (ik weet het niet meer) een lezing heeft gegeven geïllustreerd met foto's van alleen maar doodgeschoten smienten!
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, dinsdag 31 maart 2015 11:13
Let op mijn woorden binnenkort komen ze met een boekje over de leeftijdsbepaling van steltlopers zodat je weet wat voor grutto je hebt geschoten.

In eendenkooien doen ze heel nuttig werk nl. onderzoek naar biokippegriep die ze niet hebben. Verder komen er alleen dooie eenden uit eendenkooien.
Hoeveel Albert? Ga maar tellen in the Baie de la Somme.
reactie
Door: peter de knijff, dinsdag 31 maart 2015 11:36
Klopt Davy, een zeer memorabele lezing.

Doe nu niet alsof je me niet begrijpt Norman.
Kooikers (en anderen die grote hoeveelheden al dan niet dode eenden in handen krijgen) hadden een dergelijke zeer instructieve gids al veel eerder kunnen maken. Je mag het m.i. deze organisatie niet verwijten dat ze dit hebben gedaan. Dat je ze verwijt dat ze ze hebben geschoten is een andere discussie die ik hier niet verder zal voeren.

En ja, een recente zeer gedetailleerde steltloper leeftijden/kleden/ondersoorten gids kan geen kwaad, zeker niet als het een goede illustratieve aanvulling is op het nog steeds ongeëvenaarde "Geographical variation in waders" van Engelmoer en Roselaar.



reactie
Door: Norman Deans van Swelm, dinsdag 31 maart 2015 12:19
nou ik vind dat Biometrisch en ringonderzoek aan Steltlopers in de Oosterschelde in het voorjaar van 1984 en 1985 beter geillustreerd dan Engelmoer cs.

Overigens wanneer je bedenkt dat er in Frankrijk miljoenen eenden ed geschoten zijn zo'n boekje toch pover hoor.
reactie
Door: Max Berlijn, dinsdag 29 september 2015 08:19
http://birdingbeijing.com... Toch weeeer een niet gefotografeerde waarneming van deze "missende" soort. Ook een redelijk overtuigend plaatje uit 2008. Je zou toch denken dat ze nog ergens rond Beijing moeten zitten.

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.