Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Kwak / Nycticorax nycticorax
Plaats: Veessen
Datum: 01 juli 2014
Fotograaf: Website
Toegevoegd: 01 juli 2014
Determinatie: Zeker
Hits: 6630
reactie
Door: Jan van der Laan, woensdag 2 juli 2014 17:10
Hoeveel echte Kwakken zouden er nu in NL broeden? Het blijft een fascinerende soort. Bij ons in NH denk je dat ze allemaal uit Artis komen als je er eentje ziet, bij Breskens komen ze allemaal uit het Zwin, België en omgeving R'dam uit Blijdorp en omgeving. Toch moet er een aanzienlijk deel wild zijn want ze zijn niet zeldzaam in de omliggende landen en ze zijn niet echt kieskeurig qua biotoop en ze zijn ook nog eens niet verstoringsgevoelig.
reactie
Door: Lammert van der Veen, woensdag 2 juli 2014 17:19
Jan, ik heb via via gehoord dat Willem van de Waal in Amsterdam een geriingde Kwak heeft afgelezen die in Frankrijk is geringd.

Dat zou je een wilde kunnen noemen.
reactie
Door: Max Berlijn, woensdag 2 juli 2014 17:27
Gaaf hoor, en ik maar denken dat die vogels in Artis allemaal ex escapes waren. Over de jaarlijkse Juli en Augustus gevallen in en rond de Eijsderbeemden ben ik nog altijd positief betreffende hun zuivere wilde herkomst.
Gewijzigd op: 2014-07-02 17:27:24
reactie
Door: Gijsbert van der Bent, woensdag 2 juli 2014 18:09
Vorig jaar zomer heel fraai een jonge vogel midden in Oldenzaal (maar soms best lastig te vinden langs de stadsvaarten). Waar moet die dan vandaan komen?
reactie
Door: Gijsbert van der Bent, woensdag 2 juli 2014 18:11
PS Hebben we ook een piepcode en bijhorende piepgedragscode voor 'bewezen wilde herkomst'?
reactie
Door: peter de knijff, woensdag 2 juli 2014 18:20
Rond Alphen hebben we ook al jaren vrijvliegende vogels die oorspronkelijk uit Avifauna komen, maar al meer dan 15 jaar op de kooien broeden.
Dus zien we alle leeftijden rondvliegen die zeker in een straal van 5 km de buurt afstruinen.
Alle vogels zijn inmiddels zonder ringen, dus je weet het niet meer als je een Kwak b.v. aan de west kant van Nieuwkoop hebt.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, woensdag 2 juli 2014 23:05
De Blijdorpse vogels volgen dagelijks de ecologische route (Heemraadsingel) naar het Museumpark maar zijn tijdens voedertijd 16.00 weet thuis. De vrijvliegende populatie van de dierentuin van Edinburgh is ook honkvast. Het zijn overigens ongekend saaie vogels, ik heb eens 3 uun naast zo'n beest gestaan in de Ebro delta. De enige die bewoog was ik.
reactie
Door: Garry Bakker, donderdag 3 juli 2014 11:17
Dat pendelen doen ze al jaren niet meer Norman. Je bedoelt overigens Het Park (Euromast). Daar broeden sinds 2008 al geen Kwakken meer. Ze zitten tegenwoordig gelijmd in de Diergaarde die zowel broed- en vreetplaats is.
Gewijzigd op: 2014-07-03 11:17:52
reactie
Door: Garry Bakker, donderdag 3 juli 2014 11:26
Indertijd lagen er inderdaad vooral resten van eendagskuikens onder de nesten.
Gewijzigd op: 2014-07-03 11:46:46
reactie
Door: ton eggenhuizen, donderdag 3 juli 2014 12:09
Mooi! Alle Flevolandse gevallen zijn wild. Natuurpark Lelykstad heeft geen kwakken.....
reactie
Door: peter de knijff, donderdag 3 juli 2014 12:44
Freudiaanse verschrijving Ton (Lelykstad?).
reactie
Door: René Alma, donderdag 3 juli 2014 12:57
kleine correctie: Natuurpark Lelystad heeft geen kwakken meer....

http://www.digibron.nl/se...
reactie
Door: Joop Kooijman, donderdag 3 juli 2014 13:04
Aha, ze hadden ze dus wel, maar ze zijn kennelijk ontsnapt en hebben zich waarschijnlijk door heel Flevoland verspreid; dus juist in Flevoland mag je ze niet tellen, Ton.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, donderdag 3 juli 2014 17:30
Zo dicht mogelijk bij de belangrijkste voedselbron broeden is een bekend verschijnsel Garry en het is tenslotte een rot eind vliegen naar de Euromast en als je niet uitkijkt vlieg je er tegen aan!
reactie
Door: ton eggenhuizen, donderdag 3 juli 2014 21:06
@Peter, wel eens in Lelykstad geweest? Geen verschrijving dus....

En dat Lelykstad wel Kwakken heeft gehad (en alle flevolander kwakken dientengevolge tot in de 100ste graad "fout" zijn); kijk, daar baal ik nu van. Dank je wel Rene, weer een illusie armer......
reactie
Door: Arjan Boele, vrijdag 4 juli 2014 11:21
"Hoeveel echte Kwakken zouden er nu in NL broeden?"
Lastig te beantwoorden natuurlijk Jan maar inderdaad een fascinerende soort. Uit onderstaande tekst blijkt in ieder geval dat vrijwel alle broedvogels die bekend worden (in dit geval 2012) bij dierenparken etc. gemeld worden. Bij Lopik Ut broedden in 2013 voor het 12e opeenvolgende jaar Kwakken (niet meer in 2014). Daar is het begonnen met een vogel met Artis-ring (enkele jaren later dood gevonden) en zag ik verder en in latere jaren alleen ongeringde vogels (max. twee nesten). Onderstaande tekst komt uit het landelijke broedvogelrapport van Sovon, zie https://www.sovon.nl/nl/p...

Na een groei vanaf midden jaren negentig tot 2007 (40-50 paren) fluctueert de Kwakkenpopulatie in ons land de laatste jaren op een wat lager niveau.
Vrijwel alle bekende plekken leverden in 2012 opnieuw broedgevallen. In Artis Amsterdam NH werden op 30 maart en 21 juni in de Blauwe Reiger-kolonie 14 resp. 18 Kwakkennesten geteld (naast 111 Blauwe Reigernesten; W. van der Waal). Vier paren Kwakken in Avifauna Alphen aan de Rijn ZH bouwden nesten in resp. Prunus (2), een Blauwspar en een berk. Sommige nesten hadden het formaat van dat van een Blauwe Reiger, andere waren klein en vrijwel doorzichtig. Er vloog zeker 1 juveniel uit (S. Strik). Enkele kilometers buiten Avifauna verbleven de gehele zomer 2 adulte vogels maar een nest werd er
niet gevonden (S. Strik); hetzelfde geldt voor Blijdorp Rotterdam ZH (D. Hoek). Bij Lopik Ut waren, voor het 11e achtereenvolgende jaar, Kwakken aanwezig, dit keer 2 adulten. Op 16 juni bevatte een klein nest in een vlier op 4 m hoogte minimaal 1 kleine pul. Op 25 juni, na een regenachtige periode, was het nest leeg (A. Boele). Op de enige nieuwe locatie in 2012, bij Beesd Gl, werd op 14 juli een ongeringde adult met een recent uitgevlogen juveniel gezien buiten een kooi waarin meerdere Kwakken verbleven (A. Vink). Hiermee is er na Walcheren
(vrijvliegende vogels uit Gapinge nestelden in 2011 succesvol in Middelburg) opnieuw een locatie waar losgelaten of ontsnapte vogels tot broeden kwamen.
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 4 juli 2014 13:39
Leuk, wel een beetje terleurstellend. Lopik leek goed maar dan toch een ring. Ik ga deze maand maar eens zoeken bij Petit Gravier, net Belgie maar daar komen volgens mij de Eijsderbeemden vogels vandaan.
reactie
Door: Jelle Scharringa, vrijdag 4 juli 2014 15:02
Begin jaren 70 in de Biesbosch, tellen die wel als "wild"? want die heb ik natuurlijk...
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 4 juli 2014 16:09
Introductiepogingen vonden al plaats in 1908 (zie Ardea 15:34, 1926) dus net als bij zo veel soorten kun je nooit 100% zeker zijn over de herkomst van (de voorouders van) een Kwak in ons land.
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, vrijdag 4 juli 2014 16:24
In de Avifauna van Nederland van 1962 (Ardea 50 1/2) wordt vermeld dat de kolonie in de Biesbosch al in 1946 aanwezig was, dit nav waarnemingen van T.Lebret. Broedde in 1876 al in Lekkerkerk. Zelf zag ik mijn eerste, een juveniel in 1958 langs de vijver van Landgoed Duinrell in Wassenaar, nou die keek heel wild uit zijn ogen!
reactie
Door: Roland Wantia, vrijdag 4 juli 2014 18:45
Gaat het in NL niet vooral om een vergelijkbare lijst, met voor jezelf een streven naar zoveel mogelijk bewezen pure exemplaren? Voor een pure lijst is mijn aanbeveling de soorten op te zoeken binnen hun traditionele leefgebied. En bij bewezen wilde exemplaren eventueel niet al te moeilijk te doen over een eventueel verblijf op een schip of iets dergeljjks maar dat is een kwestie van smaak.
Gewijzigd op: 2014-07-04 18:49:38
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 4 juli 2014 19:45
Mee eens, Roland.
reactie
Door: Jelle Scharringa, vrijdag 4 juli 2014 20:23
Niet mee eens, want dan gaat de Kwak van de lijst af..
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, vrijdag 4 juli 2014 21:23
Ik geloof dat ze juist meer soorten op de lijst willen kwakken Jelle.
reactie
Door: Roland Wantia, vrijdag 4 juli 2014 21:36
Dat is niet perse mijn intentie, maar intentie is hier wel een sleutelwoord ...
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, zondag 6 juli 2014 12:11
wat hebben jullie toch met Kwakken? Tam of wild, geen eer aan te behalen.
Iets anders, weet iemand hoeveel Brandganzen er in onze meest corrupte provincie, de Provincie Zuid-Holland er dit jaar vermoord zijn?

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.