Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Westelijke Baardgrasmus / Sylvia inornata
Plaats: Maasvlakte, Zuid-Holland
Datum: 02 oktober 2014
Fotograaf:
Toegevoegd: 03 oktober 2014
Determinatie: Zeker
Hits: 8896
slapend, bijna 20:00
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 3 oktober 2014 08:44
Meestal zijn ze weg na zo'n foto...
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 3 oktober 2014 09:39
Na deze foto ging de kop in de veren en hij is op deze plek zo, als een tennisballetje, de nacht ingegaan. De afstand tot de camera was overigens groter dan bij de andere foto's van deze vogel (500mm x 2 op statief en zwaar gecropt). Hij zat in te dichte vegetatie om aan een zoekactie naar 'gevallen DNA' te denken (en de precieze slaapplek terugvinden zal ook nog lastig zijn).
Gewijzigd op: 2014-10-03 09:59:15
reactie
Door: Rinse van der Vliet, vrijdag 3 oktober 2014 10:36
Fijn dat waarneming.nl wat betreft naamgeving ook mee gaat met zijn tijd...
Ik had gisteren niet verder gekeken dan die site en zie daar S cantillans cantillans, begreep de ophef al niet zo goed...
Gewijzigd op: 2014-10-03 10:39:43
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 3 oktober 2014 10:54
Is toch pas de 5de voor NL, en de 2de veldwaarneming (na 10 jaar)..
Gewijzigd op: 2014-10-03 10:57:09
reactie
Door: Rinse van der Vliet, vrijdag 3 oktober 2014 11:21
Zoals gezegd, op waarneming.nl staat sylvia cantillans cantillans=(westelijke) Oostelijke Baardgrasmus.
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 3 oktober 2014 11:40
Daarom moet je ook RBA lid zijn/blijven :-)
reactie
Door: Jan van der Laan, vrijdag 3 oktober 2014 11:52
Waarneming.nl volgt de IOC-lijst. Die hebben wel al Moltoni afgesplits, maar nog geen tweedeling gemaakt in inornata en cantillans.
reactie
Door: Rinse van der Vliet, vrijdag 3 oktober 2014 11:59
Al die mensen die gisteren S cantillans cantillans hebben ingevoerd wisten natuurlijk wel dat ze naar S inornata stonden te kijken?
reactie
Door: Jan van der Laan, vrijdag 3 oktober 2014 12:15
Ja, Westelijke vs Oostelijke wist iedereen wel die aanwezig was en dat het zeer wrs om een Westelijke ging, hoewel de vogel op de alerts in eerste instantie als Oostelijke werd doorgegeven. Het was lastig allemaal in het veld en de vogel was erg verstopperig.
reactie
Door: Rinse van der Vliet, vrijdag 3 oktober 2014 12:44
Ja, maar wist iedereen ook dat het om Inornata vs Cantillans(/Albistriata) ging? Nogmaals...ik zie op waarneming.nl 85 x Cantillans ingevoerd (=oostelijke), dus neem ik de beslissing niet te gaan. Dat er in waarneming.nl 'westelijke' staat vóór S. cantillans cantillans zei mij gisteren niet zo veel, juist in de wetenschap de wrnnl de IOC-lijst volgt.
Ik ben overigens niet de enige die op deze manier heeft geredeneerd.
reactie
Door: Edwin Schuller, vrijdag 3 oktober 2014 12:53
Waarom - misschien niet de juiste plek voor deze vraag - volgt waarneming.nl eigenlijk het IOC en niet de CSNA?
reactie
Door: Max Berlijn, vrijdag 3 oktober 2014 12:56
Rinse, ik wil niet lopen mierenn... maar er staat toch op waarn.nl WESTELIJKE, ja met een verkkerde lantijnse naam, maar er had toch een lampje moeten gaan branden samen met al die ophef, niet? Maar nogmaals je gaat me toch niet vertellen dat je geen RBA meer hebt?
Gewijzigd op: 2014-10-03 12:58:24
reactie
Door: Jan van der Laan, vrijdag 3 oktober 2014 13:33
@Edwin: omdat ze naast waarneming.nl ook de observado.org (de wereldlijst) hebben en het gemakkelijker cq praktischer vonden om alles onder één lijst te administreren.
reactie
Door: Edwin Schuller, vrijdag 3 oktober 2014 13:37
Daar zit wat in...
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 3 oktober 2014 15:29
Ook op de slaapfoto zie je verschillen met Oostelijke 'sensu Svensson (Nov 2013)': kleuren zijn (zelfs met kunstlicht) minder helder 'blauw-en-roze getint', het wit op de onderbuik is minder uitgebreid en er is geen duidelijk contrast tussen de bruinoranje keel en de rest van de (bruinoranje) onderdelen. Met de (ook op alle andere foto's) smal lijkende baardstreep erbij, zou alleen met deze foto een gok op Westelijke verantwoord zijn. Op waarneming.nl zag ik drie foto’s van Karel Hoogteyling waarop de recht afgesneden witte top van de op een na buitenste staartpen (t5) mooi te zien is; op andere vluchtfoto’s is dat minder duidelijk (vml door wat bewegingsonscherpte of omdat de staart niet geheel gespreid is). Sonagram van Sam (ook op waarneming.nl) met 5 gelijk gespatieerde roepjes ziet er eveneens goed uit: niet alleen verschilt het van dat van het frequent door Moltoni’s ten gehore gebrachte rateltje maar ook heeft Oostelijke vaak twee roepjes dubbelop snel na elkaar.
reactie
Door: Theo Muusse, vrijdag 3 oktober 2014 17:44
En dat deed ie juist niet.
Vooral tijdens de ontdekking riep de vogel vele malen; een losse tsek, enigszins als braamsluiper, met meer een e erin. De losse tsekjes volgden met tussenposen van 1/2 tot 1 seconde. De eerste serie duurde wel 15 tsekjes.

Theo
reactie
Door: Theo Muusse, vrijdag 3 oktober 2014 17:46
Er is wel een contrastgrens zichtbaar tussen keel en borst, alleen is deze niet erg sterk. Tevens zag ik een contrast tussen de iets grijzere kop en de bruin-getinte mantel en schouders.

Theo
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, vrijdag 3 oktober 2014 20:11
Dat de soort in waarneming.nl verkeerd wordt weergegeven heeft nog meer met de waarnemers te maken (die ook nog 's te lui zijn om iets over de determinatie te vermelden) dan met de lijst die waarneming.nl gebruikt (Max voerde hem nl. als Westelijke (?) in).
reactie
Door: Jan van der Laan, vrijdag 3 oktober 2014 21:26
Tja, Jan Hein op de DB-alerts kunnen ze er ook wat van: BAM! met Piet, Teun, Klaas, Wim, Zus, Jet. Alles zonder achternamen en zonder verenbeschrijving. Mocht ik de komende tijd iets ontdekken (kans is 0,00001) dan zal ik naar een roman/boek verwijzen. Kratje bier voor wie het goed raadt!
reactie
Door: Theo Muusse, vrijdag 3 oktober 2014 23:03
Iets van Robert Harris?

Theo
reactie
Door: Ben Wielstra, vrijdag 3 oktober 2014 23:42
Volgens mij betekent BAM! dat het wel goed zit.
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, zaterdag 4 oktober 2014 10:24
PS: (nogmaals) dank aan Thomas, Theo, Dirk en Mark! Zo'n kaal kustterrein als de Maasvlakte is goud waard; in al het mooie groen elders langs de kust raak je zo'n vogel direct kwijt.
reactie
Door: Maurits Martens, zaterdag 4 oktober 2014 10:38
Over roep staat in Challenge Series Autumn van M. Garner het volgende te lezen.
Bij Westelijke Bgm: "a hard tongue-clicking 'tek' or 'tech' and can be repeated as a ' tech...tech' "
Bij Balkanbgm: 'dry, slightly rolling usually double note 'trret- et' though some include thickish single note 'chep' in repertoire, "
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 4 oktober 2014 10:52
Maar Balkan is het (eventuele) probleem niet meer. Moltoni mogelijk nog wel? Rob Bekebrede claimt Moltoni's die "tsek" roepen op Corsica, buiten de trekperiode, op het foum van waarn.nl.
Gewijzigd op: 2014-10-04 10:54:14
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, zaterdag 4 oktober 2014 11:02
Elk taxon zal bij uitzondering vast ook afwijkende geluidjes kunnen produceren, misschien een soort van 'tekje' bij Moltoni's of een ratelig roepje bij Oostelijke/Westelijke (zou de 35 Moltoni's, 70 Oostelijke en c 80 Westelijke in TSA-collectie nog eens af moeten luisteren) maar ik lees hierboven in het commentaar van Theo dat de vogel het enkele 'tech' in de ochtend vaak liet horen. Als het om korte tak-roepjes gaat die niet een duidelijk herkenbaar sonagram leveren, zoals bij baardgrasmussen, zou ik voorzichtig zijn met conclusies als je er maar een paar hoort, maar met meer dan 15 roepjes achtereen zou je niet meer moeten twijfelen.
Gewijzigd op: 2014-10-04 12:41:09
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 4 oktober 2014 12:00
Mooi, + 1 dan, nu nog een Moltoni voor mij in NL.
Gewijzigd op: 2014-10-04 12:02:08
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, zaterdag 4 oktober 2014 15:10
@Maurits: heb eigen opnamen van Westelijke in Zuid-Frankrijk/Marokko en van Oostelijke op Sicily nog eens beluisterd en zou het verschil in roepjes simpel omschrijven als 'tek' in Westelijke en 'tak' in Oostelijke (dit verschil kan door verschil in opname-apparatuur of akoestiek in de praktijk moeilijk te beoordelen zijn); Oostelijke kan trouwens heel lang doorgaan met het laten horen van enkele roepjes...
@Max: heb mijn opnamen van 2kj of oudere Moltoni's op Corsica gescand maar kom behalve het karakteristieke 'winterkoning-rateltje' (c7 noten in een kwart seconde) geen ander roepje tegen.
Gewijzigd op: 2014-10-04 15:19:19
reactie
Door: August van Rijn, vrijdag 17 oktober 2014 10:39
Deze is ook interresant http://birdingpooleharbou...
reactie
Door: Norman Deans van Swelm, vrijdag 17 oktober 2014 11:11
deze veronderstelling zal wel gebaseerd zijn op vergelijking van voorjaarsvogels maar wie weet hoe Moltoni's er in vers najaarskleed uitziet?
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, maandag 11 mei 2015 21:04
...vandaag een Moltoni's op Blakeney Point...
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, maandag 11 mei 2015 23:08
En misschien zelfs wel twee (♂ en ♀).
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, woensdag 13 mei 2015 23:14
Begrijp inmiddels dat er een vrouwtje bij was die volgens Millington het dianostische rollende roepje liet horen; beide waren de volgende dag alweer vertrokken.
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, maandag 18 mei 2015 21:51
De vangst van Fair Isle op 15 mei betreft ook een Moltoni's: inmiddels is de roep gehoord (zie RBA).

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.