Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Balkanbaardgrasmus / Sylvia cantillans
Plaats: Texel- Oorsprongweg
Datum: 09 oktober 2010
Fotograaf:
Toegevoegd: 09 oktober 2010
Determinatie: Zeker
Hits: 11501
reactie
Door: Leo JR Boon, zaterdag 9 oktober 2010 20:10
Wauw!!
reactie
Door: Jaap Denee, zaterdag 9 oktober 2010 21:01
Ja.
reactie
Door: René van Rossum, zaterdag 9 oktober 2010 21:08
The best there is... Mister Pop !
reactie
Door: Pieter van der Luit, zaterdag 9 oktober 2010 21:30
Een diepe buiging voor de fotograaf is het enige wat hier past....
reactie
Door: Arnold Meijer, zaterdag 9 oktober 2010 21:42
En ook voor de ontdekker!
reactie
Door: Max Berlijn, zaterdag 9 oktober 2010 22:18
Is de vogel gehoord? Moltoni?? denk even aan de Helgoland vogel van vorig jaar in de zelfde periode (met hetzelfde uiterlijk)..

Gr Max
reactie
Door: Rob Halff, zaterdag 9 oktober 2010 22:43
Erg fraai vastgelegd, één van de mooiste foto's van een Baardgrasmus in Nederland volgens mij. Ik heb de vogel niet horen roepen net als iedereen geloof ik?! Via via heb ik vernomen dat er wel een geluidje gehoord is wat in ieder geval niet bij Moltoni's past. Wie dat gehoord heeft...? Ben zeer benieuwd en naar de eventuele opnamen's uiteraard.
reactie
Door: Robert Keizer, zondag 10 oktober 2010 08:01
Gisteren naar aanleiding van melding mogelijke moltoni door Tim de Boer telefonisch contact gehad met Dick Groenendijk die de vogel meermaals heeft horen roepen maar helaas niet heeft kunnen opnemen. Volgens hem absoluut geen moltoni
reactie
Door: Jelle Scharringa, zondag 10 oktober 2010 21:12
Wie, o wie durft het aan de discussie te starten over albistriata??
reactie
Door: René Pop, maandag 11 oktober 2010 21:51
Dan moet jij 't maar doen Jel!
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 11 oktober 2010 21:59
Okay,Okay...

Uiterlijk best goed voor Albi (met dat weinige rood) toch?. Leeftijd? ouder dan een jaar in ieder geval. Geluid dubbel tsjak. Albi heeft meer e tonen er in, het dubbele klopt er weer wel voor. Een gedetaileerde geluidsbeschrijving zou wonderen doen. Opname ervan nog beter!

Gr Max
reactie
Door: Hans ter Haar, dinsdag 12 oktober 2010 09:13
Misschien wel leuk om in het kader van de discussie met deze herfstwaarneming te vergelijken :

http://www.dutchbirding.nl/oldgallery.php?p=bigpic&fid=1758&page=zoek
reactie
Door: Max Berlijn, donderdag 14 oktober 2010 08:56
http://dutchbirding.nl/soundgallery.php?p=sounddetails&sid=138&page=1 We zijn rond, nieuw taxon voor NL voor mij, waarvoor dank!

Groet Max
reactie
Door: Rob Halff, zondag 20 oktober 2013 22:24
Interessant nieuws uit de UK m.b.t. een aanstaande Three-way split in Baardgrasmus. Ben benieuwd wat de CSNA hier mee gaat doen?!

http://www.birdwatch.co.u...

Gewijzigd op: 2013-10-20 22:26:36
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, maandag 21 oktober 2013 11:07
Nee, ik ga niet zeggen dat dit nieuws al op pagina 341 in DB stond:)
Moltoni's blijft zoals het was maar over de soortstatus van Westelijke en Balkanbaardgrasmus zal de CSNA zich moeten buigen. Misschien nog belangrijker is dat de CDNA moet onderzoeken of de kenmerken die voor Westelijke zijn gebruikt ook geldig zijn nu vogels uit de laars van Italie (S (c) cantillans) tot Balkanbaardgrasmus dienen te worden gerekend.
Gewijzigd op: 2013-10-21 11:32:38
reactie
Door: Rob Halff, maandag 21 oktober 2013 11:23
Thanks duidelijk. En ja het staan idd in de laatste DB zag ik net. Zelf nog niet aan toe gekomen om er in te lezen ;)
reactie
Door: Max Berlijn, maandag 21 oktober 2013 11:29
@Arnoud, begrijp ik het goed dat als dat zo is we in NL een problem hebben met al onze nu als Westelijk geaccepteerde vogels, indien jullie de split tussen oostelijke en westelijke doorvoeren? en alleen oostelijke als soort telbaar blijft?
Gewijzigd op: 2013-10-21 11:30:18
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, maandag 21 oktober 2013 11:48
De gehanteerde criteria voor Westelijke en Balkan moeten worden herijkt maar je zou verwachten dat de determinatie van vogels die ooit als S c albistriata werden aanvaard niet verandert. Roepjes zijn voor Westelijke en Balkan niet (altijd) diagnostisch maar ik vermoed dat je met goede foto's een eind komt, hoewel je - als de vogel niet roept - ook Moltoni's moet uitsluiten.

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.