Kies Nederlands Switch to English
Roze Spreeuw
Roodkeelnachtegaal
Hoogwoud


Even geduld...
VorigeTerugVolgende
Naam: Zomertortel / Streptopelia turtur
Plaats: Op weg naar uitsterven?
Datum: 16 februari 2016
Fotograaf: Website
Toegevoegd: 16 februari 2016
Determinatie: Zeker
Hits: 7514
Ook dit jaar zijn de Dutch Knights weer van de partij bij Champions of the Flyway, een jaarlijks natuurbeschermingsevenement die de strijd aan gaat tegen de illegale jacht op trekvogels!

Foto credits: Marc Guyt / www.agami.nl
reactie
Door: Jan Hein van Steenis, woensdag 17 februari 2016 09:05
Volgens mij moet de strijd (ook) aangegaan worden met de Europese boeren, die hun land zorgvuldig vogelvrij hebben gemaakt...
reactie
Door: Martijn Verdoes, woensdag 17 februari 2016 09:43
Goed initiatief (ook) Jan Hein! Helemaal mee eens! Je hebt de zegen van de Dutch Knights!

Elk seizoen worden MILJOENEN(!!!) trekvogels uit de lucht geschoten en gevangen rond de Middellandse zee. Champions of the Flyway steunt BirdLife projecten om dit tegen te gaan.

Volg onze voorbereidingen en updates via Facebook: https://www.facebook.com/...
en Twitter: https://twitter.com/Dutch...

Maar, bovenal: DONEER! Elke euro telt! Doneren kan hier: https://www.justgiving.co...
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, woensdag 17 februari 2016 14:39
...en misschien ook nog wat strijd tegen jagers die jaarlijks 100.000en trekvogels in de landen rond de Noordzee uit de lucht schieten? Zoals bijvoorbeeld Groenlandse Kolganzen, Houtsnippen en Bokjes in het VK?
reactie
Door: Martijn Verdoes, woensdag 17 februari 2016 15:10
Inderdaad ook een goed doel Arnoud! En zo kunnen en moeten we nog veel meer goede vogel- en natuurbeschermingsinitiatieven verzinnen. En beter nog, in gang zetten!

Naast de suggesties van Jan Hein en Arnoud over alternatieven zijn wij ook erg geïnteresseerd naar jullie mening over Champions of the Flyway! Goed idee?! Of te ver van mn bed!? En hebben jullie misschien nog bruikbare tips om dit initiatief aan een breder publiek kenbaar te maken om op die manier meer geld in te kunnen zamelen voor de bescherming van onze trekvogels!?

Doneer hier: https://www.justgiving.co...
reactie
Door: Menno van Duijn, donderdag 18 februari 2016 08:17
@ Martijn, voor een breder (Nederlands) publiek is Israël natuurlijk een vvmbs. Je zou de Big Days die in eigen land gehouden worden ook met dit (bredere) doel kunnen laten sponsoren en communiceren. Bijv. één dag prikken in mei waarop gesponsorde teams in een gemeente/provincie/land hiermee zou je dan meer media aandacht kunnen halen (zie de aandacht van de nat. tuinvogeltelling). Je zou dit dan ook op die dag in de VK en andere landen die aan de CotF deelenemen laten organiseren voor een breder draagvlak. DB zou hier een goede PR-partner in kunnen zijn denk ik.
reactie
Door: Wim Wiegant, donderdag 18 februari 2016 21:10
Voor de geïnteresseerde lezer:
+ vvmbs: ver-van-mijn-bed-show, een zéér vergezochte afkorting!
+ CotF: Champions of the Flyway, een paar postjes lezen, en je komt er wel achter.
+ de VK: het Verenigd Koninkrijk;
+ DB: Dutch Birding
+ PR: public relations.

Menno, bij zo'n 1500 hits moet je niet zo in ojk-taal (oude jongens, krentenbrood) schrijven.
Verder heb je natuurlijk gelijk!
Gewijzigd op: 2016-02-18 21:11:23
reactie
Door: Joost Mertens, vrijdag 19 februari 2016 07:46
Tja, alles is relatief zekers?!
Zo ver is Israel eigenlijk ook niet Er zijn vogels die jaarlijks de lage landen (1X) én Israel (2X) aandoen (Bosrietzanger, Braamsluiper,...).
Bovendien, als er in de WP een land moet gezocht worden dat bij vogelkijkers bekend staat als flyway, dan lijkt me dat ook voor de hand liggend...
Ik kan me best voorstellen dat dergelijke competitie in een aantal (Europese)landen zou kunnen, maar er zijn er vast waar ook dat hopeloos lijkt. Al was het maar omdat je daar bv. niet genoeg deelnemers kan verzamelen om het evenement rendabel te maken. Het feit dat de Champions of the flyways een internationaal gebeuren is, lijkt me daarenboven meer dan symbolisch.
reactie
Door: Jelle Scharringa, vrijdag 19 februari 2016 09:15
ojoms !
reactie
Door: Martijn Verdoes, vrijdag 19 februari 2016 09:32
Hi Menno (en Wim), of je "gelijk" hebt weet ik niet, maar aan een dergelijk scenario hebben wij als Dutch Knights ook gedacht. Dan wel in de vorm die jij ook voorstelt (in verschillende landen tegelijk strijden voor een gemeenschappelijk of lokaal doel - nadeel hiervan is dat je dan een competitie aangaat met het evenement in Israel en dat is weer niet zo sympathiek naar de initiatiefnemers daar), dan wel een landelijke Big Day wedstrijd voorafgaand aan het internationale evenement om lokaal aandacht te genereren (dit is ons jammer genoeg wegens tijdgebrek ook dit jaar weer niet gelukt om het op te zetten...).

Verder moeten we toch een manier kunnen vinden om het "ver van mijn bed" gevoel weg te nemen. Immers, zoals Joost terecht opmerkt, veel van onze Europese broedvogels vliegen twee maal per jaar door de "shooting range" die Zuid-Europa heet. Oftewel, het gaat ONZE vogels aan! De vogels die we tellen in onze achtertuin tijdens de nationale tuinvogeltellingen zeg maar (in het juiste seizoen dan...).

Hoe dan ook, of het nou de beste manier is of niet, de Dutch Knights gaan er weer voor dit jaar!!! Like ons op Facebook: https://www.facebook.com/...
Volg ons op Twitter: https://twitter.com/Dutch...
En bovenal, DONEER: https://www.justgiving.co...
reactie
Door: Vincent van der Spek, vrijdag 19 februari 2016 09:56
Gaaf, een tuin met braamsluiper en bosriet, die wil ik ook! ;-)
Ik zal wat storten, mede als tegenprestatie voor Gerts hulp bij die andere fundraiser (a.k.a. wereldrecordpoging) die ook een vvmbs is.
reactie
Door: Martijn Verdoes, vrijdag 19 februari 2016 11:20
Bedankt Vincent!
Hoe meer geld we inzamelen, hoe minder braamsluipers aan lijmstokjes blijven plakken, hoe groter de kans op een braamsluiper in je tuin!!! Jan, klopt dit zwarte knikker, witte knikker technisch? ;-)
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 19 februari 2016 14:44
...'de shooting range die Zuid-Europa heet'... Probeer dat eens uit te leggen aan een Zuid-Europeaan die hier onbekommerd naar ganzen komt kijken en terechtkomt in de vuurlinie van de 100.000 jaarlijks geschoten Kolganzen...:).
reactie
Door: Martijn Verdoes, vrijdag 19 februari 2016 15:24
@Arnoud: wil je dat we uitleggen aan een Zuid-Europeaan dat Champions of the Flyway (COTF) geen goed initiatief is!? Of vind je COTF wel een sympathiek evenement, maar zou je graag zien dat er in West-Europa ook meer gedaan zou worden tegen de (illegale) jacht op (trek)vogels?
reactie
Door: Arnoud B. van den Berg, vrijdag 19 februari 2016 15:27
Dat laatste natuurlijk.

Maar bij alle terechte kritiek op (illegale) jachtpraktijken in het buitenland bekruipt me het gevoel dat we de misstanden rond (legale) jacht in eigen land te weinig aan de kaak stellen.
reactie
Door: Martijn Verdoes, vrijdag 19 februari 2016 15:49
Gelukkig Arnoud (ik had ook niet anders gedacht hoor)!
En de Dutch Knights vinden natuurlijk ook dat ALLE jacht op en vangst van (wilde) vogels hard aangepakt moet worden, zowel in binnen- als buitenland!

Steun Champions of the Flyway en doneer! Elke euro telt!!!
https://www.justgiving.co...
reactie
Door: Harm Niesen, vrijdag 19 februari 2016 23:22
Eens met Arnoud, wat nauwelijks iemand zal verbazen. En natuurlijk is er niemand die bezwaar maakt tegen acties, die de jachtpraktijken in en om de Middellandse Zee aan de kaak stellen. Blijft echter het feit, dat tegen de volstrekt zinloze bestrijding van jaarlijks honderdduizenden "beschermende" kolganzen, grauwe ganzen, brandganzen, smienten en knobbelzwanen nog geen 5 DB-leden enige vorm van actie ondernemen... Ach, er zijn er zoveel, zoals de Cyprioten vinden dat er zoveel kwartels en zanglijsters zijn.
reactie
Door: Martijn Verdoes, zaterdag 20 februari 2016 02:48
@Harm: is dit dan ook een rede om het team met 3 DB-leden niet te steunen!? Als jij ook graag iets ziet gebeuren tegen de jacht op trekvogels, dan zien we ook jou donatie voor dit naar eigen zeggen goede doel tegemoet!
reactie
Door: Marc Guyt / www.agami.nl, zaterdag 20 februari 2016 13:38
Wellicht nog even goed om als achtergrond mee te geven.

De Champions of the Flyway (COTF) zijn in 2014 gestart om meer aandacht te geven aan het lot van de trekvogels in het algemeen, en voor de problemen in de Middellandse zee in het bijzonder. Vooral Malta is bekend, maar de organisatoren wilde juist meer aandacht voor de andere killing zones rondom de Middellandse zee. En daar zijn er een hoop van naar blijkt!

Bij ons eerste jaar dat we deelnamen werd ons een aantal dingen al snel duidelijk
- het probleem van illegale jacht is veel wijder verspreid en veel heftiger dan dat we ons in onze stoutste dromen kunnen voorstellen
- er zijn 100-den redenen om niet te mee doen aan de COTF (“er wordt bij ons ook gejaagd, doe daar eens wat aan’; “probleem in Egypte moet je aanpakken, dat is veel erger dan Batumi”) maar soms is 1 reden al genoeg om WEL mee te doen. Wij proberen ons positieve steentje bij te dragen.

Natuurlijk zijn er ook problemen dichter bij huis, maar als wij niet mee hadden gedaan dan waren we daar nooit zo duidelijk achter gekomen. Via de Dutch Knighs social media kanalen hebben we wel geprobeerd om daar ook aandacht aan te besteden. Kan natuurlijk altijd beter en meer, maar wij proberen het in ieder geval.

En dat er problemen dichter bij huis zijn, die zijn er. Dat er stranden zijn in net over de grens van België zijn waar badgasten liggen te zonnen naast jagers die schieten op onze Scholekster en Grutto’s… dat had ik nooit te weten gekomen, alleen dankzij deelname aan de COTF en dat mijn ogen daardoor nog meer open gingen voor de misstanden in en rondom Nederland.
Hier zitten ze bv te wachten op twee van onze Rode Lijst soorten: https://www.google.nl/img...

Een van de zaken waar we in het eerste jaar op kwamen was natuurlijk ook een variant van de Champions of the Flyway in andere Europese landen inclusief Nederland. We hebben het al eens besproken voor op Texel te organiseren maar een organisatie kost tijd, wat nog niet is gelukt. Mocht iemand dat op zich willen nemen, dan horen we dat natuurlijk graag!

En natuurlijk. Alle steentjes zijn welkom! Die kan je hier kwijt: https://www.justgiving.co...

reactie
Door: Marc Guyt / www.agami.nl, zaterdag 20 februari 2016 13:41
En om terug te komen of het een ver van je bed show is… een kleine quiz.

In welk jaar was het jaartotaal van langstrekkende zomertortels langs Breskens LAGER dan het dagrecord Zomertortels op Breskens?

(en als dat nog niet gebeurd is, dan wordt de quiz een voorspelling: in welk jaar dat dit alsnog gaat gebeuren. Ik gok dan dit jaar)
reactie
Door: Rinse van der Vliet, zaterdag 20 februari 2016 19:27
In 23 van de 34 jarEN Marc: http://www.trektellen.nl/...
reactie
Door: Martijn Verdoes, zaterdag 20 februari 2016 21:48
Bedankt voor de info Rinse. Vorig jaar 7 Zomertortels langs Breskens in een kleine 200 teluren!? 20 jaar eerder nog 100X (honderd keer!!!) meer in ongeveer dezelfde teltijd. Waanzin....
reactie
Door: Martijn Verdoes, zaterdag 20 februari 2016 21:48
Bedankt voor de info Rinse. Vorig jaar 7 Zomertortels langs Breskens in een kleine 200 teluren!? 20 jaar eerder nog 100X (honderd keer!!!) meer in ongeveer dezelfde teltijd. Waanzin....
reactie
Door: Martijn Verdoes, zaterdag 20 februari 2016 21:52
Ik zit nu in de Alpen. Hier echoot het nogal, vandaar het dubbele bericht (?). Hoogte stage voor Champions of the Flyway!

Steun Champions of the Flyway en doneer! Elke euro telt!!!
https://www.justgiving.co...
reactie
Door: Harm Niesen, zaterdag 20 februari 2016 22:11
@ Martijn: waar lees je dat ik tegen acties ben om de jacht in en om de Middellandse Zee aan de kaak te stellen? Mijn punt is, dat wat er in ons land gebeurt, niet wezenlijk verschilt van wat daar aan de hand is en dat daartegen uit de vogelaarswereld feitelijk geen weerstand is. "Onze" (!!) grutto's worden geschoten in Frankrijk. Hier worden veel meer "Scandinavische en Russische" smienten, terwijl ze in naam onvoorwaardelijk beschermd zijn, geschoten. Hoeveel? Dat wordt niet bijgehouden... Maar de totale buit van de Nederlandse jagers komt jaarlijks boven de 2 miljoen. Ik vind het een typisch Nederlands kwaaltje, om te zien wat er in het buitenland fout gaat, en te negeren wat er in eigen land aan de hand is. Het mag duidelijk zijn waar mijn prioriteit ligt.
reactie
Door: Martijn Verdoes, zondag 21 februari 2016 07:36
@ Harm: waar lees jij dat ik beweer dat je er tegen zou zijn? Ik stelde je een vraag (die je overigens niet hebt beantwoord). Ik lees dat er volgens jou niemand bezwaar zou hebben tegen Champions of the Flyway (COTF)... Ik lees nergens dat jij het een goed initiatief vind (en ook geen donatie ;-))! Hoewel ik vermoed dat je dat best wel zal vinden, is het jammer dat er een negatieve toon uitstraalt van je commentaren en dat doet de inspanningen van de initiatiefnemers van COTF geen recht aan... Zij steken immers de handen uit de mouwen om iets tegen de jacht te doen!
Gewijzigd op: 2016-02-21 08:24:22
reactie
Door: Martijn Verdoes, zondag 21 februari 2016 08:01
@ Harm: overigens ben ik het HELEMAAL MET JE EENS dat er meer actie moet komen tegen moord op vogels in NL (afgezien van je gevaarlijke generaliseren van DB-ers en wat typisch Nederlands zou zijn....). Het één sluit het ander uiteraard niet uit. We kunnen allemaal zowel Vogelbescherming NL, als Faunabescherming en Champions of the Flyway steunen!!!
Gewijzigd op: 2016-02-21 08:14:43
reactie
Door: Joost Mertens, zondag 21 februari 2016 09:07
How, how!!!
Harm, ik begrijp best dat je de Nederlandse situatie aan de kaak wil stellen (hier in België is het ook niet veel beter), en dat je dan dit item (COTF) aangrijpt om dit te doen. Maar het lijkt me niet correct dat het dan wat persoonlijk wordt terwijl Martijn met dit initiatief juist wel de handen uit de mouwen steekt... en ok het lijkt wat ver van huis, maar ik denk dat iedereen nu ook al beseft dat dit ook op populaties bij ons immense impact heeft. Tenslotte hebben jullie beiden hetzelfde doel: die klotejacht/waanzin een halt toe roepen toch?!
reactie
Door: ton eggenhuizen, zondag 21 februari 2016 16:33
wat wellicht ook wel "typisch nederlands" is: zeggen dat iets "typisch nederlands" is (en dat wordt dan zelden positief bedoeld). Het zou typisch nederlands zijn "om te zien wat er in het buitenland fout gaat, en te negeren wat er in het eigen land aan de hand is". Zouden Nederlanders daar werkelijk in uitblinken? Zouden inwoners van andere landen echt eerder geneigd zijn om de hand in eigen boezem te steken?
reactie
Door: Ronald Messemaker, zondag 21 februari 2016 20:15
Begrijp ook nog steeds niet dat het kleine (EG) eilandje Malta zijn gang kan gaan en er geen druk van hogerhand op uitgeoefend wordt. Maar dat geldt voor meer eilanden in de Middellandse Zee :((

Verder een goed initiatief die een brede steun van alle vogelaars (DB-ers) verdiend...........
reactie
Door: Menno van Duijn, maandag 22 februari 2016 08:03
Thx @ WW ;)

@ Marc/Martijn, er wordt toch al in het voor- en najaar in het DB weekend (Dutch Birding) een Big Day georganiseerd? Dan kan daar toch prima een goed doel aan geplakt worden, valt m.i. best te organiseren?

Een Europese Big Day in (half)mei zal denk ik niet concurreren met een Big Day in Israel in (eind) maart.
reactie
Door: Marc Guyt / www.agami.nl, dinsdag 23 februari 2016 11:52
Bedankt Ronald!

@Menno. Staat en valt natuurlijk altijd met beschikbare tijd / voldoende vrijwilligers om echts iets onderscheidend op te zetten.

Ik ben met Marc Plomp in gesprek om te kijken of we dit voorjaar op Texel iets kunnen organiseren (alhoewel ik zelf in China zit met BB).

Tegen die tijd komen we wel met de vraag voor vrijwilligers:-)
reactie
Door: Martijn Verdoes, donderdag 25 februari 2016 08:52
We willen alvast iedereen bedanken voor hun geweldige donaties! Dankzij jullie hebben we al 30% van onze target gehaald! Nog 70% te gaan dus, om zo tot een geweldig bedrag te komen om de jacht op onze trekvogels een halt toe te roepen! Elke euro telt: https://www.justgiving.co...

Check trouwens onze Facebook pagina voor aandacht voor de weerzinwekkende Hollandse zwanenjacht: goo.gl/Eeu8Cx
reactie
Door: Marc Guyt / www.agami.nl, vrijdag 26 februari 2016 20:54
BREAKING NEWS!

De Dutch Knights zijn uitgebreid met 2 nieuwe ridders!

Leo Heemskerk en Ferry Ossendorp zullen dit jaar deel uitmaken van de Dutch Knights en op 29 maart proberen de trofee 'Champion of the Flyway' binnen te vogelen tijdens de Big Day in Eilat. Heren, hartelijk welkom!

Gert kan helaas niet mee dit jaar en blijft achter om vanuit Nederland om Israel-gangers te ondersteunen met communicatie en fondswerving. Top!

Marc, Gert & Martijn

Zie de link voor onze nieuwe teampagina: http://www.champions-of-t...
reactie
Door: Martijn Verdoes, vrijdag 4 maart 2016 10:49
Doe mee met de MyKiBiCo (Mystery Killed Bird Competition)!
Check voor alweer de derde opgave de Dutch Knights facebook page: https://goo.gl/1bGW0V...
Of op Twitter: https://goo.gl/AV1hjz...
reactie
Door: Martijn Verdoes, maandag 14 maart 2016 14:42
Check de Dutch Knights kledinglijn in onze fanshop!
http://deceptiontours.spr...
Look cool and save migratory birds on the go!

PS.: er zijn uiteraard ook mokken en telefoonhoesjes, etc.

Je bent niet ingelogd, je moet ingelogd zijn om reacties te plaatsen.