Kies Nederlands Switch to English

8 april – 30 graden, licht bewolkt, zwakke wind
6.00h: Honiara, Guadalcanal, Solomon Eilanden
18.00h: thv

Vroeg ontbijt dus en om 4.30h, precies zoals gepland, in het donker met de zodiacs naar de haven van Honiara op het eiland Guadalcanal. Honiara is een betrekkelijk grote stad met dito haven. Er varen verschillende veerponten en het was bijzonder om daar in het donker met een zodiac tussendoor te varen! Aan de wal stond het vervoer al gereed en konden we snel naar de top van Mount Austin rijden, wat overigens maar c 400m boven zeeniveau ligt. We waren er al rond 5.00h, ruim voor licht dus, eerst maar eens een uil proberen! We speelden het geluid af van de Guadalcanal Boobook, het duurde een minuut of 10 voordat er heel in de verte een reactie kwam. Het werd ook al snel lichter zodat we begonnen aan de wandeling die langzaam de vallei inging. Met het eerste licht begon een Buff-headed Coucal te roepen en al snel vond Jozef een vogel vrij zittend op een tak, schitterende vogel en een bonus want lang niet iedereen ziet deze soort! Even later hoorden we een luid vleugelgeklapper, neushoornvogels! Even later kwamen twee prachtige Blyths Hornbills o pkorte afstand langs vliegen met het zonnetje in de rug…wauw. Daarna volgden de soorten elkaar in hoog tempo op: Pied Goshawk, Midget Flowerpecker, Steel-blue Flycatcher, Claret-breasted Fruit-dove, Ducorps Cockatoo, Brown-winged Starling en Yellow-eyed en White-bellied Cuckooshrike. Onze lokale gids Jerry hield vervolgens stil want hij hoorde een Ultramarine Kingfisher roepen. Binnen 5 minuten (en met behulp van een tape) hadden we de vogel in beeld, wat een beauty!

Blyth's HornbillBlyth's Hornbill Rhyticeros plicatus (Laurens Steijn)

De wandeling ging door mooi, half open bosgebied en onderweg hadden we verder nog Yellow-bibbed Lory, Oriole Whistler, Solomons Cuckooshrike en Dollarbird. Eenmaal terug naar bij de bus – een stevige klim omhoog in wat warmere omstandigheden – konden we zo aanschuiven bij een groepje dat een Solomons Sea-eagle had zien landen in een boom c 200 m verderop. Binnen 5 minuten kwam de vogel tevoorschijn en vloog prachtig langs. Na deze geweldig succesvolle ochtend (het was ook de beste ochtend voor Chris die inmiddels 10 bezoeken op zijn naam heeft staan) reden we terug naar de haven en met de zodiacs weer naar de boot. In de haven konden we Singing Starling nog bijschrijven en vervolgens was het genieten van een welverdiende lunch. De middag was rustig, de meesten namen even een siësta vanwege het vroege vertrek en de inspannende ochtend. Qua vogels was het op zee ook rustig met een enkele Great Crested Tern en een Great Frigatebird die ons trakteerden op een bezoek. ’s Avonds was er opnieuw een briefing, ditmaal over het 4e eiland dat we op rij zouden bezoeken: Kolombangara. Gelukkig deze maal niet zo vroeg.

Claret-breasted Fruit Dove (Ptilinopus viridis
Claret-breasted Fruit Dove Ptilinopus viridis (Laurens Steijn)

9 april – 30 graden. Licht bewolkt, in de middag enkele buien. Weinig wind
Ochtend: Kolombangara Island, Solomon Eilanden
Avond: c 10 mijl westelijk van Kolombangara

Weer eens een normale nacht slaap! Rond 6:15h naar het dek om met het eerste licht al even te vogelen maar het rustig met enkele Great Crested Terns en Great Frigatebirds. We voeren toen al rond Kolombangara, wat een relatief klein en rond vulkanisch eiland is. Ook dit eiland was vrijwel geheel bebost, de vulkaan was deels verscholen achter de wolken. Na ontbijt werden de zodiacs in het water gelaten en even later landden we bij het terrein van de Kukudu Adventist College op Kolombangara. Een prachtig eiland weer! Een Moustached Treeswift zat prachtig dichtbij in een kale tak en White-bellied Cuckoo-chrikes en Olive-backed Sunbirds waren algemeen. Na wat formaliteiten was de eerste target de eigenaardige Roviana Rail, een endemische, grote en niet vliegende ral. Tijdens eerdere expedities was dit een eenvoudige soort bij het dorp maar de laatste jaren was ie een stuk minder algemeen geworden, mogelijk door de groeiende aantallen honden en katten. En inderdaad, in het dorp geen ral. De groep werd omwille van de grootte opgesplitst en we liepen vervolgens via half open gebied naar het bos. Onderweg een fraaie White-capped Monarch, wat Rainbow Lorikeets, Metallic en Singing Starlings en een Pacific Reef Egret. Maar het was verder betrekkelijk rustig. Maar in het bos was het, los van meer White-capped Monarchs, Solomon Islands White-eye en een Buff-headed Coucal, erg rustig. Met name de Solomon Islands Monarch bleek lastig en hoewel die enkele keren zong kregen we de vogel niet te zien.

Halverwege de wandeling kwamen we de andere groep tegen en dat veranderde ons plan voor de rest van de ochtend flink. Ze hadden de ral gezien aan de rand van het dorp op circa 10 minuten lopen van waar we waren. Snel er naartoe dus en bij aankomst stonden er nog enkele mensen te wachten: geen ral, die was inmiddels al 30 minuten uit beeld. Na een half uur nog steeds geen ral dus besloot een deel van de groep (waaronder ikzelf) om weer terug het bos in te gaan voor de monarch. Ik had Kirk een walkie-talkie gegeven om ons te waarschuwen als de ral weer zichtbaar was en we waren nog niet op de plek of Kirk riep ons op dat de ral er weer zat…binnen 5 minuten waren we op de plek maar de vogel was alweer verdwenen….K..! Het was ook bijna tijd om terug te gaan naar de zodiacs want lunch was aan boord. In de middag stond er een zodiactocht door de mangrove op het programma, heel leuk maar niet iets waar we echt op zaten te wachten. Er moest toch een mogelijkheid zijn om de ral nog een kans te geven. Misschien konden we wel op het eiland blijven tijdens de lunch? Helaas was dit geen optie en moesten we terug aan boord maar Chris maakte zich wel hard voor een herkansing voor diegenen die de ral hadden gemist, goed werk!

En zo voeren we na de lunch met een clubje van 6 opnieuw naar Kolombangara Island voor de ral (en andere gemiste soorten). We werden opgewacht door de lokale gids en gingen meteen naar de oude plek. Tijdens de lunch was er een wolkbreuk geweest dus er stonden overal plassen water, het was ook duidelijk koeler dan in de ochtend. Na een minuut of 10 lopen arriveerden we op de oude plek en voordat we er erg in hadden wees onze gids de vogel aan: daar liep ie! Op een meter of 30 afstand was ie rustig aan het fourageren aan de rand van het bos. Geweldig, wat een beest en wat een inhaler! Dat betekende dat we wat tijd over hadden dus snel het bos in.

Roviana Rail Gallirallus rovianae
Roviana Rail Gallirallus rovianae Kolombangara Island (Laurens Steijn)

Er was duidelijk meer activiteit nu en enkele fruitdragende bomen zaten vol met vogels: Cicadebird, Steel-blue Flycatcher, North Melanesian, Yellow-eyed en White-bellied Cuckoo-shrike en White-capped Monarch. In de palmbomen zaten veel Rainbow Lorikeets en we hoorden enkele Melanesian Scrubfowl maar de Solomon Islands Monarch bleef onvindbaar. Het laatste uur van de dag besloten we de mangrove in te varen en dat was echt een prachtig einde van de middag: veel Moustached Treeswifts, IJsvogel (die er hier meer uitziet als een Blue-eared Kingfisher), twee Visarenden, veel Red-knobbed Imperial Pigeons en Claret-breasted Fruit-doves. Een Solomon Islands See-eagle in een dode tak langs de rivier was een mooie laatste waarneming van de dag. Het avondeten en de biertjes smaakten vervolgens prima!

Solomons Sea-eagle
Solomons Sea-eagle Haliaeetus sanfordi (Steve Howell)

10 april – 30 graden, half bewolkt, weinig wind
Ochtend: c 12 mijl Z van oostelijk Bougainville
Avond: c 12 mijl Z van noordwestelijk Bougainville

We komen langzaam aan het einde van de reis, nog maar twee nachten op de boot, de tijd vliegt. Sinds een tijdje weer eens een dag op zee, wat prima is na 4 dagen met landingen. We voeren de hele dag c 12 mijl zuidelijk van Bougainville, onderdeel van Papoea Nieuw-Guinea. Bougainville was de hele dag zichtbaar als een aardig bergachtig eiland. Op c 15 mijl uit de kust van Bougainville ligt een trog van maar liefst 9,5 kilometer diep. De diepte waar wij langs voeren was ongeveer 3,5 km diep met in de middag een ‘ondiepte’ van 1000m, een soort onderwaterberg dus. Dit soort plekken hebben bij vorige odysseys regelmatig voor leuke verrassingen gezorgd dus na de lunch was het opletten geblazen. De ochtend verliep uiterst rustig met enkele Black en Brown Noddy’s, Bril- en Bonte Sterns, twee White-tailed Tropicbirds en wat Brown en Red-footed Booby’s. Na de lunch was het werkelijk windstil geworden en de zee was als een spiegel. Handig om zeezoogdieren te ontdekken maar ook die lieten het, afgezien van enkele ongedetermineerde soorten, afweten. Ik was na de lunch even bezig met foto’s downloaden op de computer toen er via de intercom werd omgeroepen dat er een Heinroths Shearwater voor de boeg langs vloog. Snel naar boven dus en de vogel kwam toen precies voor de boeg langs: een soort miniatuur pijlstormvogel met hele snelle vleugelslag (als Kleine Pijl), geheel donker met lichte baan op de ondervleugel en een lange dunne snavel. Snel foto’s maken! Maar helaas zat de SD kaart nog in de computer, in de haast vergeten eruit te halen….sh..! Gelukkig waren er anderen met foto’s. Iedereen was weer alert voor de rest van de middag maar het zou bij deze ene waarneming blijven. Morgen nog een kans als we langs de noordkust van New Ireland varen. En morgen gaan we ook op zoek naar de Beck’s Petrel, een soort die na 90 jaar in 2007 werd herontdekt bij New Ireland.