Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Gull-billed Tern / Gelochelidon nilotica
Place: Schagen
Date: 07 augustus 2014
Photographer:
Added: 07 augustus 2014
Determination: Certain
Views: 7112
Een 3kj in vlucht, er zijn dagen dat je ze niet vindt op google.
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 7 augustus 2014 23:16
Wow, nu op drie plekken in NL toch, Schagen en twee plekken in Groningen?
Modified on: 2014-08-08 07:17:27
reactie
From: Fred Visscher, donderdag 7 augustus 2014 23:54
Wat je ziet in Groningen is vanaf 2006 al bezig; http://waarneming.nl/waar... en duiken ze in allerlei plasjes op rond Oude Pekela. De slaapplaats moet daar nog worden gevonden, maar het zou me ook niets verbazen als de jongens slapen op de buizen die daar in het water liggen. De vogels van Balgzand foerageren tot aan Oterleek en misschien nog wel wat verder.
reactie
From: Joost Mertens, vrijdag 8 augustus 2014 06:56
3kj?
reactie
From: Fred Visscher, vrijdag 8 augustus 2014 10:03
Ik heb de ringgegevens nog niet binnen, maar het zou mij verbazen als dit toch een 2kj blijkt te zijn. Ze worden nu voor het derde jaar gekleurringd en zoals ik verwachtte dook er vorig jaar geen adult uiterlijk op met kleurringen; http://waarneming.nl/soor... Dit jaar, en zoals ik verwachtte, zie je wel waarnemingen van gekleurringde vogels met adult uiterlijk; http://waarneming.nl/soor... Kortom een 2kj zou nog veel leuker zijn...
reactie
From: Joost Mertens, vrijdag 8 augustus 2014 17:35
Als deze vogel kleurringen draagt (wat jij blijkbaar hebt vastgesteld, maar niet zichtbaar is op deze foto) en dit wordt pas sedert 3 jaar toegepast dan zal je wel gelijk hebben. Vogels zijn in hun 3kj immers (zonder kleurringen) in het veld niet te onderscheiden van oudere beesten. Vandaar mijn vraag.
reactie
From: Klaas van Dijk, vrijdag 8 augustus 2014 21:26
Prachtige foto, wat is er precies bekend over de slagpenrui bij Lachstern?
reactie
From: Fred Visscher, vrijdag 8 augustus 2014 23:44
Daar is niet veel over bekend denk ik Klaas. Maar een mooie vergelijking tussen een adult en de twee gekleurringde vogels die ik vandaag en gisteren fotografeerde heb je natuurlijk net kunnen zien bij mij op facebook. Er zijn natuurlijk meerdere sterns die pas bij 4kj echt adult zijn..., en ik denk dat dat ook bij Lachstern het geval is.
reactie
From: Fred Visscher, zaterdag 9 augustus 2014 11:44
Ik heb zelf maar wat speurwerk gedaan omdat ik de ringgegevens nog niet heb ontvangen. Ik vond deze foto van Eric en die toont aan dat ik gelijk heb; http://waarneming.nl/foto... Dit is dezelfde vogel die ik gisteren fotografeerde en ook netjes op dezelfde locatie als in 2012; http://waarneming.nl/foto... en in bezit van een fraai jong; http://waarneming.nl/waar... Feit is dus dat de jonge vogels 1 jaartje overslaan om vervolgens (in hun derde kalenderjaar en met nog iets afwijkend kleed tov 4kj+) het jaar daar op mee te vliegen naar het broedgebied in Duitsland!
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 28 augustus 2014 06:34
Nog wat ring documentatie http://waarneming.nl/waar...
reactie
From: peter de knijff, donderdag 28 augustus 2014 08:21
Over de rui van Lachsterns is juist aardig wat bekend. Pyle, Cramp en Glutz (maar vooral Pyle) geven goede informatie, maar het kan altijd beter.
Daarnaast, laat je niet voor de gek houden door het sterke contrast tussen de donkere buitenste 3 en de daaropvolgende, grijzere, 2 pp's. Kan, zoals bij veel sterntjes door normale slijtage worden veroorzaakt waardoor het lijkt alsof er drie generaties pp's zijn.
Ook moet er een zeer gedegen studie van Anja van der Niet zijn (zeker 25 jaar geleden), die alle Lachsterns over de hele wereld uitvoerig heeft bekeken. Moet vast nog ergens in Naturalis rondzwerven (sowieso jammer dat daar nooit veel mee gedaan is in het openbaar).
reactie
From: Nils van Duivendijk, donderdag 28 augustus 2014 20:56
Nou Peter kijk maar naar de corresponderende handdekveren in dit geval, dat contrast lijkt toch wel door verschillende ruigolven te zijn ontstaan. Pyle geeft inderdaad veel info maar Pyle baseert zich waarschijnlijk vooral op de Amerikaanse populatie en het zou kunnen zijn dat de ruistrategie van de Euraziatische Lachsterns daar wat van afwijkt. Een eerste analyse mbv meer materiaal van bewezen 3kj's van Fred lijkt voor dat idee iig aanleiding voor te geven. Iets dergelijk is o.a. van Amerikaanse en 'onze' Zwarte Stern bekend.
reactie
From: Fred Visscher, donderdag 28 augustus 2014 21:47
In de komende jaren zal ik doorgaan met bewezen 3kj vogels (en volgend jaar 4kj vogels..) te vereeuwigen in vlucht. Peter ik lees dat je het over de 3 donkere buitenste 3 pennen hebt, dit klopt niet, alleen p6 7 en 8 zijn donker. Dus p9 en 10 zijn ook lichter zie ook de hele serie van deze 3kj; http://waarneming.nl/waar... Mijn tweede zie je hier; http://waarneming.nl/waar... en nummer drie hier; http://waarneming.nl/waar... Alle adulten die ik dit jaar waarnam hadden keurig p1 geruid in augustus. Sommige p2 ook of was net gedropt..
reactie
From: Rik Winters, donderdag 28 augustus 2014 21:51
In het boek van Klaus Malling Olsen Hans Larson staat het ruigedrag beschreven. Vrij klassiek patroon voor sterns: binnenste handpennen in broedgebieden, rest na de trek in overwinteringsgebieden gevolgd door een incomplete tweede ruigolf in de overwinteringsgebieden. Dat levert een patroon op als bij deze vogel: p1&2 nieuw, p3 ontbreekt (actieve rui in/nabij broedgebieden), p4-5(6) tweede 'wintergolf', p(6)7-10 eerste 'wintergolf'.
reactie
From: Rik Winters, donderdag 28 augustus 2014 21:52
Zou het trouwens wel erg leuk vinden om het werk van Anja van der Niet te lezen. Peter, mocht je dat boven water kunnen krijgen, dan houd ik me aanbevolen!
reactie
From: Rik Winters, donderdag 28 augustus 2014 22:01
En omdat het zo leuk is: na het bekijken van andere foto's van deze vogel: p5 lijkt een stuk verser dan p4. Dat zou het gevolg kunnen zijn van 'naijlen' van de tweede wintergolf na de voorjaarstrek, dwz: die veer is dan na de voorjaarstrek in de omgeving van de broedgebieden vervangen. Een vergelijkbaar fenomeen is soms ook te zien bij (onvolwassen) fuscus kleine mantelmeeuw. Die kan in het voorjaar soms op twee plekken in de handvleugel actieve rui laten zien. Zou inderdaad een fenomeen kunnen zijn dat specifiek is voor niet-broedende (onvolwassen) vogels, ivm processen die rui tegengaan als voorbereidingen voor broeden gemaakt worden (fysiologisch).
reactie
From: Fred Visscher, maandag 10 augustus 2015 17:31
Vandaag de eerste bewezen 4ekj vogel kunnen vastleggen, zoals verwacht is dit "verschil" t.o.v een adult weinig spectaculair ;-); http://waarneming.nl/waar...
Modified on: 2015-08-10 17:34:35
reactie
From: Fred Visscher, donderdag 20 augustus 2015 14:04
Naar aanleiding van deze vogel; http://waarneming.nl/waar... ben ik ondanks de al bekende documentatie zelf maar even een onderzoekje gestart.
Ik heb daarvoor contact gelegd met Kate Goodenough uit Amerika; https://www.linkedin.com/... omdat zij al 6 jaar onderzoek doet naar de soort in San Diego (kortom, know how zat..). Ik heb haar gevraagd om eens naar "mijn" 2ekj vogel te kijken en te beoordelen of ik het goed heb.
Haar antwoord was ja, en dit kleed was idd gelijkend aan een foto van een geringde vogel van haar in vlucht. Op het internet was het flink zoeken naar het enige exemplaar van de Euraziatische Lachsterns in eerste zomer kleed dat ik kon vinden(even scrollen); http://www.hawar-islands.... Deze foto is gemaakt in oktober, juvenielen zijn in die maand nog vrijwel onveranderd; http://waarneming.nl/waar... En omdat ik vorig jaar drie geringde (dus bewezen) 3ekj vogels heb gefotografeerd liet ik die ook zien aan Kate. Haar opmerking was direct; Zeer interessant Fred!!, de populatie van San Diego die ik onderzoek zijn dus als 3ekj al volledig adult! Ik moest toen gelijk denken aan de post hierboven van Nils. Hij oppert dat Pyle zich waarschijnlijk baseert op de Amerikaanse populatie (ik denk nu hetzelfde.. ;-)). Want kom op; hoe groot is nu de kans dat ik drie 3ekj vogels op de foto zet met duidelijk onvolwassen kenmerken en dat juist aleen die drie exemplaren afwijken van de rest. Puff, ik denk dat ik een grotere kans heb om geraakt te worden door de bliksem om eerlijk te zijn. Kortom ik durf stiekem al wel te verklappen dat net als bij de Amerikaanse en "onze" Zwarte Sterns de ruistrategie ook verschilt tussen de Amerikaanse en "onze" Lachsterns. Natuurlijk kom ik stellig over nu en moet dit verder uitgezocht gaan worden dat zal enkel niet door mij gebeuren.., maar die interesse zou bij sommige figuren toch gewekt moeten zijn na mijn bevindingen zou je zeggen...:-)
Modified on: 2015-08-20 15:26:56
reactie
From: peter de knijff, donderdag 20 augustus 2015 15:20
Erg leuk Fred, en qua Pyle lijkt je gelijk te hebben.
Iemand moet toch eens in Naturalis op zoek naar die scriptie van Anja (o.l.v. Mees en Smeenk, als ik me niet vergis.
reactie
From: Klaas van Dijk, vrijdag 21 augustus 2015 10:28
hoi Fred, erg leuk dat je dit zo goed hebt uitgezocht. Wellicht een idee om je bevindingen & foto's om te werken tot een (korte) bijdrage voor het tijdschrift Dutch Birding? Er staan regelmatig bijdragen in DB over sterns, m.i. past dit er prima bij. M.i. zijn er vast meer voorbeelden van dit soort verschillen in ruistrategie tussen beide populaties die gewoon niet / niet goed zijn gedocumenteerd. Een eerste stap kan dan zijn om je foto's goed te documenteren d.m.v. een kort stuk in bijvoorbeeld Dutch Birding. Komt trouwens hier wederom het grote belang naar voren dat er geringde vogels rondvliegen waarvan herkomst en leeftijd precies bekend is. Want anders had je dit nooit kunnen vaststellen.
reactie
From: Fred Visscher, vrijdag 21 augustus 2015 14:58
Ja Klaas, maar dan kleurringen welteverstaan, de eerste metalen ring moet bij een Lachstern nog afgelezen worden denk ik... En een kort stukje zou zo nog maar eens kunnen in de toekomst :-)
reactie
From: Klaas van Dijk, zaterdag 22 augustus 2015 08:59
Kan m.i. gewoon een kort stukje worden. En natuurlijk heb je gelijk dat het ging om gekleurringde Lachsterns, excuses dat ik daar wat onduidelijk over was. DB is m.i. een prima medium voor dit soort korte stukjes met nieuwe kennis over leeftijden (etc.).
reactie
From: Fred Visscher, maandag 31 augustus 2015 10:44
Peter ik heb zojuist contact gehad met Naturalis, ze zullen op zoek gaan naar de scriptie van Anja. Dat wordt nog even goed zoeken tussen de flinke archieven van Smeenk en Mees was de opmerking.. Ik kom er op terug zodra het boven water is.

You are not logged in, you must be logged in to post comments.