Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Black Brant / Branta nigricans
Place: Normerweg, Wieringen, Noord-Holland
Date: 14 januari 2014
Photographer:
Added: 14 januari 2014
Determination: Certain
Views: 6866
adult in grote groep Rot- en Brandganzen
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 15 januari 2014 07:55
Ik begreep uit Birdwatch, dat Grey-bellied nu is verheven tot officieel taxon (en dus soort in NL?)
Modified on: 2014-01-15 07:56:13
reactie
From: Eric Jan Alblas, woensdag 15 januari 2014 08:09
Volgens BW blijkt het type-specimen van nigricans een Grey-bellied te zijn, dus Grey-belied gaat nu nigricans heten. Zwarte Rotgans zou dan een andere latijnse naam krijgen, ik meen orientalis. Dus Grey-bellied niet op de Nederlandse lijst, maar Zwarte Rotgans een andere latijnse naam.
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 15 januari 2014 09:20
Maar met al die Ierse en westelijke (??) UK gevallen wel een WPer en Holarctische soort en kandidaat voor de NL lijst, zet hem maar in je voorspelspel..
reactie
From: Eric Jan Alblas, woensdag 15 januari 2014 09:31
Inderdaad en zeker niet onmogelijk in Nederland.
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 15 januari 2014 12:11
Zie http://bna.birds.cornell.... ;
Grijsbuikrotgans is als potentiele nieuwe soort voor de Nederlandse lijst inderdaad een goede reden om groepen rotganzen af te zoeken...
reactie
From: Leo Stegeman, woensdag 15 januari 2014 12:52
En zoals altijd zijn we er natuurlijk als de kippen bij om meteen een splitje toe te passen. Maar ook zoals vaak het geval, ligt het allemaal weer niet zo simpel zoals gesuggereerd wordt....
De grijsbuiken blijken uit genetisch onderzoek weliswaar een stabiele hybride-populatie (tussen zwarte en witbuikrotgans) te zijn, maar fenotypisch is er een clinale overgang van zwarte naar witbuikrotgans (mogelijk zoiets als bij thayers, kumliens en kleine burg). De vraag is dus wanneer je nu met een "echte" grijsbuik te maken hebt....
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 15 januari 2014 13:51
Als 'de kippen'? Er wordt hopelijk al 13 jaar gezocht: vanaf het moment dat groepjes Grijsbuiken voor het eerst in (Noord)Ierland werden gezien (DB 23: 156, 2001) en een Grijsbuik in IJsland op 15 mei 2001 een jaar eerder op Prince Patrick Island geringd bleek te zijn (DB 23: 220, 2001).
PS: Natuurlijk: we krijgen nauwelijks rotganzen uit Amerika (Zwarte komen vml uit Siberia) dus de kans op een Grijsbuik zal uiterst klein zijn.
Modified on: 2014-01-15 14:24:16
reactie
From: Folkert Jan Hoogstra, woensdag 15 januari 2014 14:39
Hier nog een leuk stuk over grijsbuikrotgans http://birdingfrontiers.c...
Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken? Correct me if i'm wrong
- opvallende witte flanktekening, tussen rotgans en witbuikrotgans in
- kleur buik tussen rotgans en witbuikrotgans in
- ietwat kleine nekvlek. Grootte tussen witbuikrotgans en rotgans
- mogelijk langere bovenstaartdekveren, waardoor er minder zwart zichtbaar is op het einde van de staart
reactie
From: Fred Visscher, woensdag 15 januari 2014 16:55
Stukje op birdingfrontiers maakt mijzelf niet veel wijzer... Wel uit eigen (inmiddels) ruime ervaring met de rotjes groep kan ik zeggen dat dit werkelijk een wespennest wordt! Vogel zoals afgebeeld op birdingfrontiers komt mij zeker niet onbekend voor en ik denk al jaren bij veel vogels van; nou prima kandidaat voor zwarte x witbuik. Dit is niet in te voeren op Waarneming.nl en dergelijke vogels worden dan ingevoerd als witbuik x zwartbuik. Het is dus lastig dat je zuivere Witbuik rotganzen hebt die er uit knallen en zuivere die dicht tegen hybride witbuik x zwartbuik aanzitten... Hier een voorbeeld van een vrouwtje hybride witbuik x zwartbuik gepaard met zwartbuik met 3 jongen; http://waarneming.nl/waar... Foto's die in Denemarken bij voorlichting wordt gebruikt. Als je dus een Grijsbuik hebt die afkomstig is uit een wat minder overtuigende witbuik x zwarte dan zal die zeker heel anders ogen dan wat er zichtbaar wordt vanuit een zeer overtuigende witbuik die met een zwarte gepaard heeft (iets met gen...). De jongen van laatstgenoemde zullen zeker donkerder op de buik zijn zodra ze in adult kleed zijn dan de vogels die voortvloeien vanuit de combinatie die ik daarvoor noemde. Hier nog wat platen waar dus zomaar eens het eerste grijsbuikje tussen zou kunnen zitten; http://waarneming.nl/user... Persoonlijk denk ik dan ook dat het altijd zo zal blijven dat je met kanshebbers te maken hebt en je alleen met ringen de soort hard kan maken in de toekomst ( ik krijg een mantelmeeuw gevoel ;-)).
Modified on: 2014-01-15 16:56:40
reactie
From: Dirk Vogt, woensdag 15 januari 2014 17:57
In Dutch Birding 34(2) staat een stukje over "Identification headaches" van de hand van Rik Winters waarin wordt ingegaan op hybriden van Witbuikrotgans en Rotgans met een doorkijkje naar Grey-bellied.
reactie
From: Fred Visscher, woensdag 15 januari 2014 18:06
Klopt, ik heb toen foto's geleverd van de hybriden.
reactie
From: Dirk Vogt, woensdag 15 januari 2014 18:15
Ik ook...
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 15 januari 2014 19:14
@Eric-Jan: Heb Birdwatch erbij gepakt en zie een kort tekstje zonder een verwijzing. Er staat niet bij dat is onderzocht of het veronderstelde 'type specimen' van Grey-bellied al of niet een hybride betreft. Verder wordt Grey-bellied zonder nadere uitleg als een ondersoort van Witbuikrotgans gepresenteerd (Branta hrota nigricans). Ik denk dat Fred en Dirk gelijk hebben: de kopzorgen over de wetenschappelijke naam zijn niet verdwenen.
reactie
From: Albert de Jong, woensdag 15 januari 2014 20:34
Ha Arnoud, je schreef:
"Natuurlijk: we krijgen nauwelijks rotganzen uit Amerika (Zwarte komen vml uit Siberia) dus de kans op een Grijsbuik zal uiterst klein zijn."
Ongetwijfeld heb je deze uitspraak ergens op gebaseerd...ik ben benieuwd.
Verder ben ik het eens met Fred dat we alleen met ringen (in de broedgebieden graag) de soort of ondersoort hard kunnen maken. Ruipatronen en roepjes zijn bij ganzen wat lastig.
reactie
From: Jelle Scharringa, woensdag 15 januari 2014 20:44
@Max: leuk! weer een gans er bij: ik kan niet wachten.....
reactie
From: Ben Wielstra, woensdag 15 januari 2014 21:29
Ongepubliceerd genetisch onderzoek...? Publiceren die hap!
reactie
From: Fred Visscher, woensdag 15 januari 2014 22:12
Dat je hier Zwarte Rotganzen mag verwachten vanuit Siberië is mij ooit ook verteld door Bart Ebbinge https://www.vcard.wur.nl/... Je zou hem eens kunnen mailen voor verdere uitleg Albert.
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 15 januari 2014 22:29
Op basis van 'circumstantial evidence' is geconcludeerd dat Black Brants in onder meer Ierland met Witbuikrotganzen uit Amerika komen en die in onder meer Nederland met gewone Rotganzen uit Siberia (zie British Birds 77: 458-465, 1984: 'The occurrence of Black Brant in Europe').
reactie
From: Klaas van Dijk, woensdag 15 januari 2014 23:08
Fred & anderen, zie bv http://www.naagconference...
reactie
From: Bas vd Burg, woensdag 15 januari 2014 23:18
Voor de liefhebber hierbij een link naar het door Arnoud aangehaalde artikel:
http://www.britishbirds.c...
reactie
From: Klaas van Dijk, woensdag 15 januari 2014 23:41
Artikel van Arnoud is inderdaad ook erg de moeite waard. Zie http://blx1.bto.org/ring/... voor een mooi kaartje met meldingen van 'Rotgans' (alles) met een link met GB/Ierland. De meest opvallende stip is een melding in GB/Ie van een vogel uit West-Alaska. Ook diverse vogels uit het westelijk deel van de Canadese Arctis.
reactie
From: Richard Reijnders, donderdag 16 januari 2014 00:24
In het stuk waar Arnoud naar verwijst staat bij Gray-bellied (B. b. nigricans):

Similar to B. b. orientalis, but belly dark gray (contrasting more with black breast) and less extensive (terminating at legs), upper breast and flanks “scaly” (like on B. b. hrota), and white fringes on flanks broad and more extensive, and necklace wider and typically complete.

Klopt dat laatste wel? Ik bedoel: is het echt zo dat Gray-bellied een nog uitgeprokener nekband heeft dan Black? Dacht zelf juist eerder van niet..
reactie
From: Richard Reijnders, donderdag 16 januari 2014 00:30
Voor alle duidelijkheid, ik bedoelde dit stuk:

http://bna.birds.cornell....

Modified on: 2014-01-16 00:36:28
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, donderdag 16 januari 2014 10:05
@Klaas, http://blx1.bto.org/ring/...: ik wist dat rotganzen van diep uit zowel Siberia als Canada naar Europa komen maar een exemplaar geringd langs de westkust van Alaska dat 11,5 jaar later niet ver van Nederland in Kent opduikt laat zien dat je als het om vogeltrek / dwaalgasten gaat met alles rekening moet houden. Ook met Grijsbuiken (hoe we ze ook taxonomisch moeten duiden) en waarom niet minima Cacklings...
reactie
From: Joop van Helvoort, donderdag 16 januari 2014 10:48
Op het BTO kaartje staat in ieder geval 1 rotgans van Prince Patrick en een aantal van Melville Island (tenminste zo lijkt het), wat volgens http://bna.birds.cornell.... Grijsbuiken moeten zijn. Misschien kan iemand aangeven waar deze beesten in de UK zijn opgedoken.
reactie
From: Klaas van Dijk, donderdag 16 januari 2014 15:55
@Arnoud, je moet inderdaad met alles rekening houden. Dat is één van de lessen uit het zenderwerk: vogels vliegen veel verder en veel grotere afstanden dan we eerst wel dachten. Tegelijkertijd kunnen ruiers (Arctische ganzen, div. soorten) ook forse afstanden van/naar ruiplaatsen vliegen (veel geringde ganzen zijn als ruier op een gemeenschappelijke ruilocatie gevangen).

Op http://www.naagconference... staat nog wat informatie over trekpatronen van 'Rotganzen' die op Melville eiland zijn gevangen ("Migration Ecology and Affiliation Patterns of Western High Arctic (Grey-belly) Brant").

En er is natuurlijk nog de waarneming in het voorjaar van 1976 op Schiermonnikoog en langs de Groninger kust van een 'Rotgans' die op Bathurst eiland was geringd (gele halsband D64). Zie pag 95 in "LAMBECK RHD (1977) Het voorkomen van Rotgans Branta bernicla ondersoorten in het Nederlandse Waddengebied tijdens het voorjaar van 1976. LIMOSA 50:92-97".

Te downloaden via http://www.nou.nu/limosa/...
reactie
From: Folkert Jan Hoogstra, zaterdag 1 februari 2014 10:19
Wat te denken van deze? https://waarneming.nl/waa...
reactie
From: Gert Ottens, zaterdag 1 februari 2014 14:31
Interessant beest! Geen idee of bewezen hybriden Zwarte X Witbuik fotografisch zijn gedocumenteerd (al zou ik dat misschien moeten weten;-). Maar de vogel van Fred doet inderdaad wel aan een Grijsbuik denken, voor zover ik weet.

You are not logged in, you must be logged in to post comments.