Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Northern Hawk Owl / Surnia ulula
Place: Zwolle
Date: 25 november 2013
Photographer:
Added: 25 november 2013
Determination: Certain
Views: 14238
Vast niet de mooiste plaat, maar de vogel zat er volkomen relaxed bij terwijl er 100 man schuin onder zijn boom naar hem aan het kijken waren. Hij was zelfs aan het focussen waarbij hij zijn kop heen en weer bewoog, waarschijnlijk om een prooi te kunnen bespieden. Geweldig! Het optreden van de mensen bij DWDD vond ik erg goed. Messemaker waar is je haagse accent gebleven?, en David verwoorde mooi onze hobby ("opslaan in dat koppie"). Goed gedaan mannen en vrouw!
reactie
From: Max Berlijn, maandag 25 november 2013 23:08
Nog iets over de ondersoort te zeggen?, te moe nu om in de boeken te duiken..
reactie
From: Max Berlijn, dinsdag 26 november 2013 10:07
Inmiddels "The day after",ruim 10.00 uur en nog stil, maar vindt hem maar in die boompjes langs het spoor natuurlijk (volgens mij heeft die sinds 12-11 wel over een afstand van meerdere kilometers gezeten). In de middag na een uur of drie lijkt die actiever en dan is er mogelijk meer kans??
Modified on: 2013-11-26 10:08:44
reactie
From: Gijsbert van der Bent, dinsdag 26 november 2013 10:51
Op Twitter de vraag opgeworpen of dit nu de biggest twitch in modern twitching in Nederland is. Gisteren 430 keer ingevoerd op waarneming.nl. Invoeren doet niet iedereen, dus er zouden misschien zomaar 700-900 gerichte bezoekers geweest kunnen zijn op de maandag? De vogel is vanaf zondagavond tot en met maandagavond in het nieuws geweest (radio en tv, ook landelijk). Helpt ook mee natuurlijk. En de vogel zelf hielp natuurlijk ook geweldig mee!
reactie
From: Max Berlijn, dinsdag 26 november 2013 11:00
Ja, maar na de waarschuwing van Teus op waarn.nl en het onder de aandacht brengen van hoe makkelijk sommige van die uilen zich laten vangen kneep ik hem wel vanochtend. Is al die media-aandacht wel zo goed??, we vullen graag de bladen en de televisie programma's maar voor wie is dat nou eigenlijk voordelig? Ik blijf het bijv. nog altijd onbegrijpelijk vinden dat die Dwerguil van Leende de volgende dag weg was (de vogel verstopte muizen in bomen??) en in mindere mate ook de Sperweruil van 2005 (hoewel dat nog wat vroeger in het seizoen was, trekdrang?)...
Modified on: 2013-11-26 11:04:31
reactie
From: Jan van der Laan, dinsdag 26 november 2013 11:10
Ja, eens met Teus. Je weet nooit wat je aantrekt en zo'n uil is zo gevangen. En als het ook nog die mentaal-zwerfvuil-verspreiders van PowNews aantrekt, zoals bij de Rosse Waaierstaart, weet je helemaal niet wat er op een vogel afkomt. Ik houd de komende dagen ook mijn hart vast...
reactie
From: Vincent Hart, dinsdag 26 november 2013 11:43
Vind het lastig. Die media-aandacht is namelijk ook een kans om onze hobby verder onder de aandacht van een groot publiek te brengen en iets te doen aan het geitenwollensokken-imago dat voor veel mensen nog aan die hobby kleeft. Dat het ook PowNews en ander ongedierte aantrekt is onprettig, maar het is of alles, of niets. En voor 'niets' is het te laat ...
reactie
From: Rudy Offereins, dinsdag 26 november 2013 11:49
Laten we dan als eerste proberen om het standaard Eigen-huis-en-tuin deuntje kwijt te raken dat telkens onder beelden van twitchers wordt gezet, zie bv DWDD van gisteravond bij de Rosse Waaierstaart. Brrrr..
reactie
From: Max Berlijn, dinsdag 26 november 2013 11:56
Is het publiek inmiddels niet groot genoeg?. Geitenwollensokken imago is inderdaad redelijk aan het veranderen. Als je dat groter wordende publiek zou kunnen mobiliseren voor goede natuur zaken (en een DB lidmaatschap :-))heb je een punt, maar kan dat?
Modified on: 2013-11-26 11:57:31
reactie
From: Jan Hein van Steenis, dinsdag 26 november 2013 13:32
Max, qua ondersoort zie de opmerking van Sander Bot hier.
reactie
From: ton eggenhuizen, dinsdag 26 november 2013 13:35
gisterenavond gesproken met toevallige passanten die - n.a.v. DWDD maar even gingen kijken. Heb mijn verrekijker uitgeleend, wat verteld over het beest en de vogelaars en die mensen werden er alleen maar nog enthousiaster van. Ik vond dat wel waardevol. Een mooie kans om natuur onder de aandacht brengen.

Vervolgens vanochtend DWDD nog even gezien. Jammer dat - op de vraag of het uiltje niet verstoord werd - gezegd werd dat de vogelaars hem niet verjagen OMDAT ook andere vogelaars de vogel nog willen zien. Dus niet het belang van de vogel, maar het belang van de vogelaars. Niet zo'n heel handige opmerking in mijn ogen. Maar ja, je zal er maar zitten bij MvN aan tafel die geil op sappige details je de woorden uit de mond trekt......
Modified on: 2013-11-26 15:54:41
reactie
From: David Uit de Weerd, dinsdag 26 november 2013 14:22
@Ton: kennelijk weeg jij ieder woord op een goudschaaltje. Jammer. Hoewel ik je niet persoonlijk ken acht ik jou slim genoeg om te doorgronden wat ik feitelijk bedoel te zeggen: het belang van de vogel prevaleert. Meer dan prettige bijkomstigheid is dat je daarmee het belang van de vogelaars die onderweg zijn prima 'bewaakt'.
Modified on: 2013-11-26 14:24:30
reactie
From: Max Berlijn, dinsdag 26 november 2013 15:12
Het blijft altijd moeilijk om alles juist te zeggen in zo'n life uitzending. David als er weer een Jukra in NL komt gaan de grappen komen. Geen probleem toch?;-) Alle mensen hier op het werk die DWDD hebben gezien vonden het item leuk, de passie spatte er van af zonder dat er een gevoel van "schadelijk voor de vogel" bij kwam kijken. Nogmaals, goed gedaan vrouw en mannen!!
Modified on: 2013-11-26 15:13:37
reactie
From: David Uit de Weerd, dinsdag 26 november 2013 15:16
@Max: ik heb (vooralsnog) een goede Jufferkraan ;-) En als die Canadese Kraan over drie jaar hier is... Maak me wild!
reactie
From: ton eggenhuizen, dinsdag 26 november 2013 15:54
@David: gelukkig dat je me slim genoeg acht 8-)

Ik acht echter het kijkvolk in zijn volle breedte minder slim dan mijzelf. En wie kwaad wil zien, ziet het ook. De tv-recessent van de Volkskrant twitterde gisteren al: "ga weidevogels beschermen ipv de uil de stuipen op het lijf jagen" (of woorden van dito strekking). Alsof twitchers niet ook beschermers kunnen zijn.

Max heeft helemaal gelijk dat het een top-uitzending was waar het vogelen niet als volledig wereldvreemd (eerder prettig gestoord) naar voren werd gebracht. Idd een mooie uitzending
reactie
From: cor hopman, dinsdag 26 november 2013 18:30
"Ik acht echter het kijkvolk in zijn volle breedte minder slim dan mijzelf"
@ton
pardon??
reactie
From: Steven Wytema, dinsdag 26 november 2013 18:40
Ik begrijp wel wat Ton bedoelt: er zijn zat mensen die minder doordacht naar dergelijke teksten luisteren en het enkel op de Volkskrant-manier interpreteren.

Over het vangen van uilen hierboven had ik een gedachtenflard (gevaarlijk om direct te delen zonder te laten bezinken, but who knows): Een groot deel van de dwaalgasten die wij bekijken/twitchen is ten dode opgeschreven omdat ze de weg naar huis niet meer weten. Als ze blijven leven is de kans dat ze terugkomen in een gebied met voldoende soortgenoten vaak net zo klein. Het is zeer cru gezegd, maar dit in ogenschouw nemend is het voor de bekendheid van vogels kijken ih algemeen denk ik beter om de media te betrekken. Als een uil weggevangen wordt dan zou het wellicht zelfs eerder zijn leven verlengen dan verkorten?
reactie
From: René van Rossum, dinsdag 26 november 2013 20:15
Zie eens deze link: http://www.uilenkwekerijw...
Hoe goedkoop zo'n uil eigenlijk is... Oeral-, Lapland-, Sneeuw-, Sperweruil...
TE veel hebben ze te koop daar! Dat het allemaal maar mag... :-((

En leuk gisteravond in DWDD, maar bij het lullige muziekje onder het filmpje met de vogelaars bij de Rosse Waaierstaart bedroop mij toch weer een naar gevoel... pffff (Typisch Nederland, in Engeland zou dit niet gebeuren...)
reactie
From: Will Schep, dinsdag 26 november 2013 20:44

Het ging ook weer over VOGELTJES (MvN)...... De laatste tijd zeg ik tegen mensen die in dit soort termen praten : Googled u even naar Reuzenalbatros, en let even op de afmetingen....
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 27 november 2013 08:30
@Steven is die "flard" van jou onderbouwd? Ik ken bijv. 2 NL Sneeuwuilen die nagenoeg zeker in het voorjaar bij Skagen zijn gezien op de weg terug..
reactie
From: Gijsbert van der Bent, woensdag 27 november 2013 12:59
DWDD kon er ook niets aan doen dat PowNews dat lullige muziekje bij het getoonde fragment had gezet. Maar het had de DWDD-redactie gesierd als ze er zelf een pittiger deuntje bijgemaakt hadden. Bij mijn recente ontmoetingen met pers (Omroep West, Leidsch Dagblad, Radio 2, Omroep Oost, de Stentor (sorry, ik ben gek op microfoons.....) probeer ik tegenwoordig expliciet duidelijk te maken dat de termen 'vogelspotters' en 'vogeltjes' niet onze voorkeur hebben, maar daar wordt niet altijd begripvol op gereageerd.
reactie
From: Vincent van der Spek, woensdag 27 november 2013 13:42
@ Max, Steven

Het overgrote deel van de dwaalgasten is een jonge vogel. De overleving van eerstejaars zangvogels is waanzinnig laag, zelfs al bij beesten die binnen de eigen range blijven. Bij niet-zangvogels ligt dat vaak wat hoger, maar de overleving is nog altijd aanzienlijk lager dan van adulte niet-zangvogels. Van dwaalgasten zijn natuurlijk geen cijfers, maar betere scores zullen ze niet bereiken!

Kortom: een hele hoop beesten (de meeste/ een meerderheid) waar we achteraan rennen, gaan het volgende voorjaar niet redden. Om er ook nog een aanname tegenaan te gooien: van de beesten die het wel redden, is het zéér de vraag of ze ooit terugkeren naar de juiste broedgronden (dat zal wellicht meestal niet lukken?). Van de overlevers zullen er zich dus niet veel voortplanten (met de juiste soort). De ecologische relevantie van échte dwaalgasten is dus nihil.

Maar ze zijn wel leuk! En leerzaam! En misschien moeten we het bovenstaande een beetje geheim houden, want straks komen er nog reddingsacties ;-)
Modified on: 2013-11-27 13:45:14
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 27 november 2013 14:04
@Vincent: ecologische relevantie? Het fenomeen van 'dwaalgasten' is essentieel voor het voortbestaan en de verspreiding van soorten. Daar doet de veronderstelde geringe overlevingskans van elk individu niets aan af.
Modified on: 2013-11-27 14:34:39
reactie
From: ton eggenhuizen, woensdag 27 november 2013 15:40
@Cor, ik was een emoticon vergeten. Ik ging er van uit dat het cynisme er van af droop.....

tja, ik heb ook het idee dat zo een redeneerlijn ("ach ze gaan toch dood") niet echt zal landen bij tegenstanders. Het is dan maar een kleine stap naar "ze vinden het kennelijk leuk om naar ten dode opgeschreven vogels te kjken". En wat Arnoud zegt is idd waar. Ik hoef alleen maar aan de Koereiger in de nieuwe wereld te denken (en onze eigen huiskraaien).
Modified on: 2013-11-27 15:43:15
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 27 november 2013 16:24
@Vincent, dank voor je uitleg, zijn er cijfers over overlevingskansen van soortgroepen (zangvogels versus niet zangvogels) per leeftijdsgroep? en ook eens met Arnoud, denk ook aan de Zwartkop in de winterperiode in de UK. Wat te denken van de Blako en Grote Pieper, ooit een dwaalgast inmiddels een schaarse doortrekker en overwinteraar in zuid Europa, al met al zo zinloos zijn Dwaalgasten niet altijd..
Modified on: 2013-11-27 16:24:46
reactie
From: Vincent van der Spek, woensdag 27 november 2013 16:38
Ha Max, Ton, Arnoud,
Ik schrijf niet voor niets échte dwaalgasten. Ik heb het nadrukkelijk niet over soorten die hun gedrag (trekrichting) aanpassen en ook bijv. niet over soorten met een invasie-achtig voorkomen.

Max, de meeste kleurringprojecten richten zich o.a. op overleving. Bij zangvogels is er o.a. broedvogelonderzoek CES, dat zich o.a. richt op plaatstrouw, broedsucces en overleving. Een beetje ringplek in Nederland doet daar aan mee.
Groet, Vincent

Modified on: 2013-11-27 16:41:45
reactie
From: ton eggenhuizen, woensdag 27 november 2013 17:00
@Vincent
OK, een sperweruil is nog geen petchorapieper. Maar voor een voedselschaarsteontvluchter als onze Zwollenaar, kan het dwalie-zijn juist wel een erg goede strategie zijn. En hier vindt hij idd wel genoeg voer.

Leuk detail (dat niet voor alle dwalies opgaat) de sperweruil lijkt de mensen op te zoeken om op die manier af te zijn van die irritante kraaien die anders de hele tijd aan zijn staart hangen. Als twitcher verricht je hier dus een goede daad! Ga van het weekend nog maar een keer overdag langs.....
reactie
From: ton eggenhuizen, woensdag 27 november 2013 17:03
@Max,

voor iedere soort is in BWP de overleving per leeftijdsklasse gegeven (als dat bekend is).
reactie
From: Vincent van der Spek, woensdag 27 november 2013 17:53
Ha Ton,

En sperweruil kun je wellicht ook in Nederland onder de invasiesoorten scharen, zijn ze wel érg ver doorgeschoten. Reageren op muizenstanden is idd onderdeel van de ecologie van de soort. Bovendien een niet-zangvogel, dus deze maakt wellicht meer kans op overleving en voortplanting dan een geelstuitzanger.

Groet!

reactie
From: Arnoud B. van den Berg, woensdag 27 november 2013 18:12
@Vincent: Onderschat de kansen van Mirtezangers niet; onze Winterkoning stamt ook af van Amerikaanse 'immigranten'... Ze zouden zelfs terug kunnen vliegen: er zijn immers (zang)vogels die routinematig elk jaar tweemaal de Atlantische Oceaan oversteken.
reactie
From: Vincent van der Spek, woensdag 27 november 2013 19:44
Maar Arnoud, ik val in herhaling nu, de overleving van zangvogels,nog meer bij juveniele ex, is sowieso heel erg laag, ook al van de individuen die niet verdwalen! Het is geen onlogische gedachte dat verdwaalde soorten een nóg lagere kans hebben weer op de broedgronden terug te keren. Dat wil niet zeggen dat zo nu en dan eens een individu goed terecht komt. Maar ik vind Lachmeeuw Atze wel sprekend. Die heeft mij niet alleen aan het denken gezet over hoeveel individuele dwaalgasten er nu opduiken (dook die niet in 5 landen op?), maar ook over het verplaatsingsgedrag. Die vloog niet terug naar waar ie vandaan kwam. Die gekleurringde ringsnavelmeeuw van Jeroen in Limburg is ook alleen in Europa afgelezen.

En zijn die winterkoningen niet via de Aziatische kant opgeschoven? Het zou trouwens wel knap zijn als een Mirtezanger precies op een goede boot terug stapte! ;-)

Groet, Vincent
Modified on: 2013-11-27 19:45:46
reactie
From: Jan Hein van Steenis, woensdag 27 november 2013 19:45
De voorouders van de Winterkoning zijn denk ik vrolijk de Beringstraat overgehipt, wat meteen zou verklaren waarom hij (in tegenstelling tot de Winter Wren) geen langeafstandstrekker is.

Het aantal soorten dat zich ooit als dwaalgast succesvol op Hawaii gevestigd heeft is ook maar gering: daar is de mens helaas een stuk succesvoller met zijn met uitroeiing gepaard gaande faunavervalsing.
reactie
From: Jelmer Poelstra, woensdag 27 november 2013 19:49
Dit recente artikel is in de context van deze discussie wel interessant (de titel zegt het al):
Vagrancy fails to predict colonization of oceanic islands.
reactie
From: Jan Hein van Steenis, woensdag 27 november 2013 22:20
Leuk Jelmer!
reactie
From: Steven Wytema, donderdag 28 november 2013 16:41
Op zich een interessante discussie, maar wat ik eigenlijk wilde losmaken is de overweging of het (bij de media) bekend maken van een zeldzame soort wel/niet verantwoord is als je de kans op stroperij meeneemt. Mijn inschatting tov de overlevingskans vd soort is van wel (of iig niet negatief). De kans dat de vogel gestroopt wordt is dan wel aanwezig (en dan dus niet meer twitchbaar), maar is dat erg(er) dan de vogel stilhouden?

You are not logged in, you must be logged in to post comments.