Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Common Stonechat / Saxicola rubicola
Place: Katwijk aan Zee
Date: 30 september 2012
Photographer:
Added: 04 december 2014
Determination: Certain
Views: 6950
Je hebt wel eens van die foto's die je op een later tijdstip bekijkt en dan gaat twijfelen... zoals deze Roodborsttapuit. Omdat hij aardig overeenkomt met de Aziatische Roodborsttapuit van Helgoland vroeg ik me af of de Katwijkse vogel er nu ook een was...? Helaas kan ik in m'n archief geen andere foto's van de Katwijkse vogel vinden waarop je eventueel een ongestreepte stuit ziet of zwarte oksels. Wie kan er hierover wat zeggen...
reactie
From: Davy Bosman, donderdag 4 december 2014 12:38
Ja dien maar in bij de CDNA hé René. Dit is een aziatische volgens mij!
reactie
From: Davy Bosman, donderdag 4 december 2014 12:42
Mijn redenen:
- witte keel mooi afgetekend, zonder spoor van baardstreep
- ongetekende (ongestreepte) wenkbrauwstreep achter oog
- bleke kleur (hopelijk geen effect van licht)
- geen spoor van vage streping op onderdelen


Modified on: 2014-12-04 13:51:44
reactie
From: Co van der Wardt, donderdag 4 december 2014 12:44
Inderdaad een erg goede overeenkomst met de Aziaat van Helgoland. Maar of je hem zonder harde kenmerken, die je al noemde, aanvaard krijgt.................denk van niet.
reactie
From: Davy Bosman, donderdag 4 december 2014 12:47
Met je eens Co! Hij had hem beter doorgebeept!

Maar kijk, Nils is er ook nog en die kan er misschien wel meer over zeggen of mij ongelijk geven! Kan er maar van leren!
reactie
From: Gijsbert van der Bent, donderdag 4 december 2014 13:32
Het is toch bizar dat we vier waarnemingen van Aziatische Roodborsttapuit hebben uit de periode 1977-1980, de tijd dat deze soort nog hartstikke zeldzaam was en er nog geen drie vogelaars in Katwijk rondliepen. En daarna geen enkele meer. Terwijl er nu regelmatig 300 vogelaars in de Katwijkse dreven lopen, bij wijze van spreken dan. Alleen daarom al moet het wel een Aziaat zijn.
reactie
From: Menno van Duijn, donderdag 4 december 2014 14:11
Ja, zo is het niet verwonderlijk Gijs. Dat we uit René z'n dagboek moeten vernemen dat er een fraaie Aziaat "ergens in Katwijk" heeft gezeten. Gaat hij ook al beginnen!
reactie
From: René van Rossum, donderdag 4 december 2014 14:35
Haha Menno, zal eens nagaan of ik (hoop heel ver of liever geen) familie ben van een ander dagboek... ;-)))
reactie
From: Folkert Jan Hoogstra, donderdag 4 december 2014 17:34
En hoe zou je hier stejnegers eventueel moeten uitsluiten?
reactie
From: Martijn Bot, donderdag 4 december 2014 19:58
Randen van de mantel/schouderveren komen om te beginnen (en ook meteen maar te eindigen) wel erg bleek over voor Stejnegers.
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 4 december 2014 20:41
Nou dat vind ik wel meevallen, zie ook de koudkleurige bovendelen (een beetje als Bonte Tapuit) bij de Helgoland en Katwijk vogel. Ook de stuitkleur van de Helgoland vogel vind ik zeker in de buurt van een Stejneger komen, is de stuit van de Katwijk vogel gefotografeerd?
Modified on: 2014-12-04 20:46:18
reactie
From: Nils van Duivendijk, donderdag 4 december 2014 21:03
Het lijkt mij wel handig te starten met waarom het ex van Helgoland 23 okt 2011 zeker een maurus is. Een enkele foto kan misleidend zijn dus Rene heb je andere foto’s die de (mijn) twijfel wegnemen? Ik vind op deze foto de onderzijde niet echt ‘clean’ en naar oranje neigen (ipv naar zalmroze), de keel maar over een smal deel echt wit (normaal loopt het wit bij maurus van de keel ver naar de zijden) en is er nu donkere tekening op de bovenstaartdekveren aanwezig?? Sommige ex van de nominaat komen hier iig (te) akelig dichtbij in de buurt!
reactie
From: Davy Bosman, donderdag 4 december 2014 21:30

http://www.club300.de/gal...
http://www.club300.de/gal...
http://www.club300.de/gal...

http://www.club300.de/gal...
Modified on: 2014-12-04 21:41:22
reactie
From: René van Rossum, donderdag 4 december 2014 21:39
Ik kan tot op heden nog geen andere foto's vinden Nils.
Zal eerdaags eens goed verder zoeken op m'n back-up systeem...
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 4 december 2014 21:40
Nou dat is toch wel een hele goede Stejneger kandidaat?
Modified on: 2014-12-04 21:53:18
reactie
From: Davy Bosman, donderdag 4 december 2014 21:46
@ René: Nils doelde op die vogel van Helgoland.
reactie
From: Nils van Duivendijk, donderdag 4 december 2014 21:47
Dank Davy, stuk voor stuk overtuigend! Ook op deze reeks sterke wisseling van clean zalmroze tot meer gesatureerd oranje-achtige onderdelen. Ook de witte keel loopt op sommige foto's nu wel netjes door tot de zijden.

Is al voor elkaar dus Rene!
Modified on: 2014-12-04 21:48:27
reactie
From: Maarten Wielstra, donderdag 4 december 2014 22:03
Bij mij kwam ook de vraag op: waarom is die van Helgoland er eentje. Maar inderdaad goed weerlegt. Dit najaar had ik ook een kandidaat vrij vroeg in het najaar. Fotografische belichting bleek bedriegelijk, en deze vogel leek op die van René in Katwijk. Als ik de belichting donkerder maakte (ging om een zeer lange afstand crop) ontstond er een donkere zijkeel zoals bij die van René (zijn die donkere plekjes donkere veerbasa? Of is het écht donker?). Ik zal als ik tijd heb de foto's eens opzoeken. Het is in elk geval geen pats boem bleke maurus, en fotografisch effect/laagstaande zon kan de boel hier flink in verwarring brengen denk ik.
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 4 december 2014 22:17
Zou de vogel van Helgoland die van de Lauwers kunnen zijn?
reactie
From: Rob Halff, donderdag 4 december 2014 23:26
Nee, die van Helgoland is van Okt 2011.
reactie
From: Maarten Wielstra, donderdag 4 december 2014 23:54
http://waarneming.nl/waar...

Die van mij als waarneming ingevoerd. Beetje kutplaatjes, dus weet niet of het iets toevoegt. 1e plaatje 'natuurlijk' licht, de 2e is dezelfde maar minder bright, en iets meer contrast. Mijn conclusie was dat dit een gewone was vanwege de zijkeel. In het veld alleen kortstondig schuw beest op grote afstand, en enorme crop met antieke telelens. Viel wel op als lijkende 'bleek'. Excuses als ik het topic hiermee verstoor...
Modified on: 2014-12-04 23:56:26
reactie
From: Max Berlijn, vrijdag 5 december 2014 05:43
@Rob, excuus, duidelijk.
reactie
From: Folkert Jan Hoogstra, vrijdag 5 december 2014 14:06
@ Martijn,
Daar heb je uiteraard gelijk in, maar dat lijkt op sommige foto's van de zoutkampvogel ook. Daarnaast is de vogel toch best oranje op de borst.
En zolang het nog niet helemaal duidelijk is wat de variatie in kenmerken binnen de 2 taxa is lijkt het me sowieso goed om het in het achterhoofd te houden
reactie
From: Davy Bosman, zaterdag 6 december 2014 14:32
Nils of diederik,

Ik zou graag effe jullie aandacht willen vestigen op deze vogel. Betreft een vondst van Davy De Groote en mooi gedocumenteerd door Johan Buckens. De opvallendheid van de wenkbrauwstreep varieert van foto tot foto:

http://waarnemingen.be/wa...

en door anderen:

http://waarnemingen.be/wa...

en ietwat overbelicht? door Jan Baert:

http://waarnemingen.be/wa...


Als je hier leest: http://www.dutchavifauna....

Zou 2012 ook niet een beetje als een influx jaar beschouwd kunnen worden?
reactie
From: Max Berlijn, zaterdag 6 december 2014 15:01
Gaat lekker zo met de Stejnegeri kandidaten, nu nog een lekker twitchbare (ja,ja ik weet het, die van Texel zat er drie weken alleen toen hadden we nog oogluiken op).
reactie
From: Nils van Duivendijk, zaterdag 6 december 2014 18:47
Ja Davy, die Heist-vogel was al direct in beeld bij Diederik en hebben we samen toen al als een eveneens heel serieuze stejnegeri-kandidaat bekeken/bestempeld. Als ik me niet vergis de laatste datum van de Texel-vogel (grappige samenloop). Erg spijtig dat er niet net even beter platen van zijn.

You are not logged in, you must be logged in to post comments.