Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Eurasian Pygmy Owl / Glaucidium passerinum
Place: Lettele
Date: 11 december 2013
Photographer:
Added: 11 december 2013
Determination: Certain
Views: 20621
Geweldig om eerst de aanzwellende alarmerende mezen (vooral kuifmezen) te horen en vervolgens: 'Hier zit-ie!'
reactie
From: Jan van der Laan, woensdag 11 december 2013 16:11
Spannend hoor!
Ik was altijd sceptisch ten aanzien Dwerguilwaarnemingen in NL, maar Jan Hein gaf op waarneming.nl de laatste stand van zaken door in Duitsland waar het de soort goed voor de wind gaat. We zullen het nog gaan meemaken dat ze gaan broeden hier te lande!
reactie
From: Rudy Offereins, woensdag 11 december 2013 16:30
Dan heeft-ie hier bij Lettele het perfecte bos. Er wordt niet vakgewijs maar pleksgewijs gekapt, waardoor je lokaal veel leeftijdverschil in bomen hebt en her en der besloten open plekken. Ideaal jachtbiotoop en met het voorkomen van ten minste drie soorten spechten ook voldoende nestholtes.
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 11 december 2013 16:36
Ik zeg, over 10 jaar geen indiensoort meer..
Modified on: 2013-12-11 16:36:57
reactie
From: Jan Hein van Steenis, woensdag 11 december 2013 18:03
Het Leenderbos vond ik er ook altijd geweldig uitzien voor Dwerguil.

Gericht zoeken op Dwerguil is volgens de Duitsers zeer succesvol. De soort is (inmiddels) in NRW algemener dan Ruigpootuil (vermoedelijk omdat de laatste veel gevoeliger is voor schommelingen in de knaagdierstand?), maar heeft ongeveer dezelfde verspreiding. Dus wellicht maar eens in een Drents sparrenbos proberen.

Overigens heb ik beide soorten –waarbij Ruigpootuil mijn prioriteit heeft, want die heb ik alleen in Norg gehoord– nog niet in Duitsland gezien.
reactie
From: Jelle Scharringa, woensdag 11 december 2013 18:50
@Jan en Jan Hein: het is toch mede ten gevolge van her-introductie projecten in Duitsland (analoog aan de hele grote broer de Oehoe) dat er nu zoveel in West Duitsland zitten? In mijn jeugd aten ze alleen in Beieren tegen de Alpen aan.
reactie
From: Jelle Scharringa, woensdag 11 december 2013 18:54
aten= zaten
reactie
From: Jan Hein van Steenis, woensdag 11 december 2013 19:58
Ze zijn wel twee keer gereïntroduceerd in het Zwarte Woud, maar de toename lijkt toch vooral spontaan te gebeuren. Ik sluit niet uit dat de reïntroductie van de bosuilenetende Oehoe er iets mee te maken heeft...
reactie
From: Jan van der Laan, zaterdag 28 december 2013 16:19
Vandaag weer aanwezig. Maar ineens waren alle alerts verdwenen. Ik hoop dat er nog een reden wordt gegeven, bv dat het mogelijk een broedvogel is, anders houden we alleen nog maar Zwarte Rotganzen over.
reactie
From: Jelle Scharringa, zaterdag 28 december 2013 17:46
Jammer, maar misschien noodzakelijk. Vandaag was mijn allermooiste dag van het gehele jaar, maar ik mag deze unieke ervaring met niemand delen, Jan!
reactie
From: Jan van der Laan, zaterdag 28 december 2013 18:17
Ben je getrouwd vandaag? Jelle, goed gedaan!
reactie
From: Alex Bos, zaterdag 28 december 2013 18:20
Voor mij is het ook een opluchting. Na bijna 30 uur gezocht te hebben is het vandaag toch goed gekomen. Wat een gave vogel en wat liet hij zich mooi zien!
reactie
From: Jelle Scharringa, zaterdag 28 december 2013 19:05
@Jan: Nee, ik ben meer een hokker.
@Alex: dat moeten we nu juist geheim houden, dat we in Embargo geweest zijn!
reactie
From: Max Berlijn, zaterdag 28 december 2013 19:13
Gerard en ik waren net tien minuten te laat (16.45). De vogel is niet gaan slapen op de plek waar iedereen (en wij hoopten) verwachte (druk ik me zo cryptisch genoeg uit?). De vogel van Leende bezocht tijdens de tweede dag veel holen waar hij zelfs muizen in stopte. De volgende dag was die toch weer weg, dus nu al spreken van een mogelijke broedvogel lijkt me erg voorbarig...
Modified on: 2013-12-28 19:14:01
reactie
From: Jelle Scharringa, zaterdag 28 december 2013 19:19
En nu kunnen we ook niet meer bij die prachtige foto's komen. Iedereen gedroeg is vandaag zeer gedisciplineerd en de uil negeerde ons daardoor en dit is nu onze straf!
reactie
From: Alex Bos, zaterdag 28 december 2013 19:31
Het is gewoon afwachten waar de vogel zich morgen laat zien. Voor nu sta ik volledig achter de beslissing van DB en wrn.nl. Het belang van de vogel gaat voor lijstjesbelang!
reactie
From: Eric Roeland, zaterdag 28 december 2013 19:44
Alle foto's welke op waarnemingen.nl zijn ingevoerd zijn te zien via de volgende link http://waarneming.nl/foto...
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, zaterdag 28 december 2013 19:53
@Max: De vogel van Valkenswaard was na twee dagen ongetwijfeld niet 'weg' maar sliep overdag, net als zoveel uilen, gewoon in een hol. Datzelfde kan zelfs bij de vogel van de megadip van Bakkeveen zijn gebeurd...
reactie
From: Jelle Scharringa, zaterdag 28 december 2013 20:48
@Eric: dank voor de link.
reactie
From: Remco Wester, zaterdag 28 december 2013 21:45
En Max, hoe intensief en hoe lang is in de dagen na de verdwijning van de Dwerguil van Leende nog doorgezocht? Nu we zien hoe onopgemerkt de uil kan blijven, zelfs met zoekacties, zal het me ook niet verbazen als de vogel van leende gewoon een stuk verder is gaan zitten
reactie
From: Max Berlijn, zondag 29 december 2013 09:59
@Arnoud, waarom sliep die uil dan nooit in een holte op dag 2 bij Leende?, iets bewijzen er niet te zijn is nagenoeg onmogelijk dus laten we er maar over ophouden. DB goede aanpak betreffende de vogel van Lettele, leden tevreden, bezorgden tevreden lijkt me.
Modified on: 2013-12-29 09:59:53
reactie
From: Jelle Scharringa, zondag 29 december 2013 10:39
Ik heb indertijd contact gehad met de onfortuinlijke Rob Bouwman en die verzekerde me dat ze nog weken lang vrijwel iedere dag gezocht hebben, ook in de omliggende geschikte habitats. Bovendien zou de soort overdag uit dat mythische hol te voorschijn moeten komen. Door hun slechte nachtzicht jagen ze overdag., zoals jullie ongetwijfeld ook weten.
reactie
From: Arnoud B. van den Berg, zondag 29 december 2013 11:46
@Max/Jelle: na 11 december hebben talloze mensen gezocht bij Lettele maar het duurde 12 dagen voordat iemand hem weer een keer zag en daarna was het pas vanaf 26 december dat de vogel zich weer geregeld liet zien. We kunnen het hem niet meer vragen maar het lijkt me sterk dat Rob indertijd in Leende zijn zoekacties 2 weken of langer volhield.
reactie
From: frank neijts, zondag 29 december 2013 16:00
Dat is inderdaad niet gebeurd..
reactie
From: Edwin Russer, maandag 6 januari 2014 10:49
Embargo of geen embargo: beestje staat er wel mooi op!

http://www.youtube.com/wa...
reactie
From: Joop Kooijman, maandag 6 januari 2014 12:13
Hebben dwerguilen een slecht nachtzicht? Dat wordt dan sappelen in het hoge noorden, als het daar 24 uur per dag donker is. Overigens was ik er zaterdag, om te controleren of dankzij het embargo iedereen wel wegbleef, en dat bleek niet het geval!
reactie
From: David Uit de Weerd, maandag 6 januari 2014 20:47
@Joop: is dat zoiets als naar de kroeg of het bordeel gaan om te controleren of je kameraden niet vreemd gaan?! ;-)
Modified on: 2014-01-06 20:47:51
reactie
From: peter de knijff, woensdag 8 januari 2014 20:21
zie Surfbirds, European hot news: embargo verbroken, en wat een fraaie plaat!
was te verwachten natuurlijk.
als ik terreinbeheerder was zou ik (infrarood) cameravallen plaatsen om de "overtreders" te registreren. kunnen we nog op de komende DBA dag een nieuwe rubriek introduceren: de digitale schandpaal, embargo overtreders betrapt!
maken we er een competitie van, wie de meeste overtreders kan thuisbrengen krijgt een politiefluitje.
reactie
From: Leo Heemskerk, woensdag 8 januari 2014 21:03
Nu ook in de Dutch Birding Shop. Met dank aan Alex Bos
Dutch Birding Webshop
Modified on: 2014-01-08 21:04:17
reactie
From: Peter Lindenburg, woensdag 8 januari 2014 21:12
Vanochtend reed er een tractor met aanhangwegen heen en weer boomstammen te vervoeren. Het is maar goed dat de bestuurder geen verrekijker om zijn nek had, anders was de dwerguil er meteen vandoor gegaan!
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 8 januari 2014 21:37
@Leo, je zou dat shirt kunnen opleuken door rechts naast de uilenkop de tekst "ssssssst" te plaatsen :-)
reactie
From: Hans Pohlmann, woensdag 8 januari 2014 23:22
Dat embargo waar iedereen wat schamper over doet, heeft natuurlijk een reden. Daar mag inderdaad wat beter over gecommuniceerd worden, maar er is echt wel over nagedacht. Dat besluit zou dan ook door een ieder gerespecteerd moeten worden, of je het er nou mee eens bent of niet.

Natuurlijk was de vogel allang bekend en het is ook helemaal niet erg dat er mensen komen (gaaf beest!). Het embargo is alleen al goed om de grote hordes Sperweruilvolk niet naar de Dwerguil te lokken. Dat werkt redelijk, al is het toch nog vaak druk. Ook niet erg, want het beestje lijkt zich er weinig van aan te trekken van de drukte. Wat wel storend is, ook voor de uil, is dat men zich niet weet te gedragen. Er worden takken afgeknipt, vanmiddag stond er een man of 20 IN de rhodondendrons, er wordt getaped om de vogel te laten omkijken, etc.

Ik vraag me af of een ieder zich beseft, los van de mogelijke effecten die dit op de vogel heeft, dat dit ons op termijn soorten gaat kosten. De betreffende beheerder hier heeft zich al hardop afgevraagd of er niet een deel van het bos afgesloten moet worden (Gelukkig hebben we de beheerder kunnen overtuigen het bos open te houden, maar wel 'overtreders' een dikke bon te geven) en anderen hebben gezegd "als het zo gaat, geef ik niks meer door (Sneeuwuil Texel)".

In heel veel gevallen van dwazernij, betreft het hier geen leden van DB, maar randvolk als "Meelwormenman" die uit allerlei ongereguleerde krochten komen kruipen. Echter, de buitenwereld ziet daarin geen verschil. De mening over "die DBA-ers" wordt hierdoor niet beter, terwijl het vogelen sterk in de lift zit.

Wat mij betreft kan er niet duidelijk genoeg gecommuniceerd worden door het DBbestuur (en Waarneming.nl, Birdpix,etc) en de DBers zélf (zeker de prominente DBA-ers), dat we heel graag zeldzame en nieuwe soorten zien en dat we er altijd naar streven om dit voor elkaar te krijgen. Alleen niet zonder erbij na te denken en niet ten koste van alles. Hopelijk komt er dan (weer) een tijd waarin iedereen die een zeldzaamheid vindt zegt: "die DBAers zijn met velen, maar ze gedragen zich altijd top. Ik ga er even één bellen, want ze willen dit vast zien".
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 9 januari 2014 08:03
@Hans duidelijk. Nog wel even een vraag; heb jij die misstanden zelf gezien of van horen zeggen. Er zijn namelijk nogal wat personen die allerlei via via verhalen opkloppen om zo hun anti-twitch argumenten kracht bij te zetten.
Je redenatie dat misstanden in verband gebracht wordt met DBA ers is een juiste maar ik blijf, net als bij andere postings, zeggen dat wij er niet veel aan kunnen doen. De meeste gebruikers van waarn.nl zijn geen DB lid (was dat maar zo) het leden aantal is namelijk niet gestegen na de komst van waarn.nl. Deze gebruikers hebben dan ook niets aan gedragsregels opgesteld door DB (ze hebben daar s... aan). Dat twitchen zo massaal is geworden is dus maar ten dele aan DB te wijten. DB is ook geen beschermingsorganisatie. Met deze wetenschap zal DB haar beleid moeten combineren van haar doelstelling (o.a RBA leden laten genieten van, meestal door andere ontdekte, zeldzame vogels in NL). Het te veel kopiëren van waarn.nl (welk beleid gedreven wordt door ad hoc reageren op massaal toestromende belangstellenden en "exploderende fora", welke gegeseld zijn is door een aantal anti-twitchers) is niet de juiste manier. We zouden als DBers denk ik eens moeten nadenken of het meewerken aan allerlei media (kranten, TV) wel zo handig is. Niets ten nadele van het laatste leuke optreden in DWDD maar hoeveel mensen extra komen nu op die uil af? Ik ben zelf na het debacle met de Sneeuwuil bij Meersen (2002) ook pas tot dit inzicht gekomen en vond het daarvoor maar wat leuk om mijn naam in de krant te zien dus begrijp het best.
Modified on: 2014-01-09 08:43:45
reactie
From: David Uit de Weerd, donderdag 9 januari 2014 08:19
@Max: Ja, Hans heeft deze 20 personen gisteren (op een doordeweekse dag!) persoonlijk dringend en standvastig verzocht het rhododendron-perceel te verlaten. Hans kende geen van deze 20 personen van gezicht. Maar laat het het bestuur van Dutch Birding en haar leden duidelijk zijn: als vereniging komen wij zo in een slecht daglicht te staan. Wij, als (enige) vereniging van twitchers, die zijn in veler ogen schuldig. Dat moeten we willen voorkomen. En daar is actie van het bestuur voor nodig. Het kan niet zo zijn dat leden e.e.a. niet accepteren. Ik doel bijvoorbeeld op de piep van Koolmees op de plek van bedoelde vogel (van horen zeggen, kwam niet door mijn profiel). Dit heeft geen pas.
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 9 januari 2014 08:24
Die Koolmees was van mij en enkel bedoelt om mensen die ergens anders stonden te waarschuwen binnen de regels (volgens mij) van het uitgevaardigde embargo. Het was dus NIET bedoelt om de zaak nog eens te jennen. Niet RBA. leden begrepen volgens mij de piep ("nuttige piep Max") terwijl "randfiguren" van niets wisten. Leek mij op dat moment (en eigenlijk nog steeds) de juiste oplossing..
Modified on: 2014-01-09 08:26:29
reactie
From: Hans Pohlmann, donderdag 9 januari 2014 09:07
@Max, ja zelf gezien en ook wat aan gedaan.
@Max2: ik ben het helemaal met je eens dat de meeste 'overtreders' geen DBA-ers zijn. Blijft het feit staan dat De Buitenwereld dat onderscheid niet maakt/kan maken en DBA is dan een makkelijke zondebok bij misstanden, veel meer dan de knuffelsite Waarn.nl. Daarom vind ik dat juist DB moet laten zien dat we deze misstanden duidelijk veroordelen. En dat daar samenwerking wordt gezocht met Waarn.nl, Birdpix, etc lijkt me alleen maar sterker.
En DB is inderdaad geen beschermingsinstantie, maar ook als het redeneert vanuit haar doelstellingen (o.a RBA leden laten genieten van, meestal door andere ontdekte, zeldzame vogels in NL), is het m.i. wenselijk om duidelijk stelling te nemen tegen eventuele misstanden (reactief én pro-actief), juist om te voorkomen dat er zaken worden stilgehouden (onnodig).

Edit: mediaoptreden is m.i. wel zinvol. Het helpt immers om het vogelskijken een boost te geven. De boodschap die je daar verkondigt is echter wel van belang, net als het geval waar je het over hebt (de toeloop doet de Sperweruil helemaal niks)
Modified on: 2014-01-09 09:12:34
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 9 januari 2014 09:36
@Hans we zijn al met zoveel en als we er nou begunstigers door zouden krijgen. , dat lijkt niet het geval. Maar waarom is die RBA site eigenlijk openbaar. De duidelijkste stelling is om deze site alleen voor leden na inloggen openbaar te laten zijn (zoals in veel andere landen). Niet leden zien dan alleen de soortnamen die gemeld zijn (of soms niet eens). Wil je meer weten, eerst lid worden (kost niet de wereld), of op waarn.nl kijken (maar daar vind je sommige soorten helaas niet). Lijkt mij de beste oplossing met alleen maar winst voor DB/RBA (alleen verantwoordelijk voor onze eigen leden, meer leden?, eigen beleid uitvoeren is veel makkelijker). De vogellijn koste ook geld en weet je hoe vaak die gebeld werd... Ik weet een andere tijd maar met de financiële oproep van en intrekken van de subsidie aan, waarn.nl mogelijk dadelijk weer helemaal terug (overigens wens ik ze het beste en ben een trouwe invoerder en begunstiger)
Modified on: 2014-01-09 10:47:17

You are not logged in, you must be logged in to post comments.