Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Ashy-headed Wagtail / Motacilla cinereocapilla
Place: Bemmelse Polder - Gelderland
Date: 29 april 2011
Photographer: Website
Added: 29 april 2011
Determination: Probably
Views: 8148
Vandaag nog maar eens een kijkje in de Bemmelse Polder genomen. De italiaanse/iberische kwik liet zich gewillig kieken. Ben wel benieuwd of de determinatie nog sluitend te krijgen. Suggesties welkom.
reactie
From: Rob Halff, vrijdag 29 april 2011 21:35
Zie: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30296&page=3
reactie
From: Max Berlijn, woensdag 17 augustus 2011 11:45
De vogel van Makkum is nu toch telbaar, alleen de ondersoort is niet bekend?http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/DBupdateWPchecklistArnoud20110813.pdf of interpreteer ik de lijst niet goed.
reactie
From: Jaap Denee, donderdag 18 augustus 2011 11:31
Inmiddels ook op de ranking in te voeren als Witkeelkwikstaart...
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 18 augustus 2011 12:26
+1 en ook nog een soort gemist wat kan het leven van een twitcher toch raar lopen..
reactie
From: Wietze Janse, donderdag 18 augustus 2011 13:53
Zoals ik het nu zie moeten degene die Italiaanse/Iberische ooit al hadden ingevuld, dit even opnieuw invullen onder Wilkeelkwst. Anders kom je een soortje tekort.
reactie
From: Rob Halff, donderdag 18 augustus 2011 14:02
Opmerkelijk dat Italiaanse Kwikstaart niet meer op de Nederlandse lijst staat en ook niet meer als soort bij te werken is op de ranking maar nog wel als soort bij de 50+ waarnemers op hun persoonlijke soortenlijst staat. Sommigen hebben nu dus zowel Italiaanse als Witkeel kwikstaart. Ik neem aan dat dit nog omgezet moet worden? Of blijft Italiaan als taxon op de Nederlandse lijst staan?
Modified on: 2011-08-18 14:03:19
reactie
From: Jelle Scharringa, donderdag 18 augustus 2011 14:12
Moeten nu dit soort zwakke taxa het verschil gaan maken?
reactie
From: Ben Gaxiola, donderdag 18 augustus 2011 14:23
Met deze (eerste?) lump wordt er juist voor gezorgd dat dit soort zwakke taxa minder het verschil kunnen uitmaken....
reactie
From: Wietze Janse, donderdag 18 augustus 2011 14:31
@Rob,
ik zal het ff bij Jeroen aankaarten.
reactie
From: Jelle Scharringa, donderdag 18 augustus 2011 15:12
@Ben: je hebt gelijk, het is een m.i. terechte "lump", met zoveel vogels met kenmerken van beide taxa. Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat de telregels waren veranderd
reactie
From: Wietze Janse, donderdag 18 augustus 2011 15:20
Italiaanse Kwikken worden overgezet naar Witkeel, ofwel wordt gecorrigeerd, zelf geen actie nodig.
reactie
From: Jeroen van Vianen, donderdag 18 augustus 2011 16:08
En dat overzetten is bij deze gebeurd. Zie ook http://www.dutchbirdalerts.nl/news.action?id=61
reactie
From: Vincent Hart, donderdag 18 augustus 2011 17:09
Nu nog de 'Lijst NL Vogelsoorten' bijwerken, cq. de bijgewerkte versie in de navigatie bovenaan deze pagina plaatsen ...


Edit: In de lijst die Jeroen linkt, staan twee vogelaars nu tweemaal.
Modified on: 2011-08-18 17:12:07
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 18 augustus 2011 17:40
Jel, ik herinner me een goed programma van Spaan en Vermegen, jaren 80, waarbij ze de voetbalclub Pisa volgde in de serie A, ja ja jonkies da's lang geleden. Pisa verloor elk weekend en zij als supporters van Pisa hadden altijd de vaste zin:
"Als je zo wil winnen??.." , mogelijk is die zin hier ook van toepassing:-)
Modified on: 2011-08-18 18:11:54
reactie
From: Edwin Russer, donderdag 18 augustus 2011 17:58
Ik denk dat je Pisa bedoelt. Piza eten ze in Italie:-))

http://www.youtube.com/watch?v=ZBijvJphORg&feature=related
reactie
From: Max Berlijn, donderdag 18 augustus 2011 18:12
Staat er toch? :-)
reactie
From: Ruud Altenburg, donderdag 18 augustus 2011 19:51
Beetje vreemd dat dit plaatsvindt zonder dat er eerst iets over gepubliceerd is, of heb ik iets gemist? Ben wel benieuwd op welke gronden de CSNA besloten heeft tegen de gangbare stroming in te roeien.
Modified on: 2011-08-18 19:53:33
reactie
From: Ben Wielstra, donderdag 18 augustus 2011 20:14
Zoals in de lijst van Arnoud te lezen is, zijn zaken in het rood vooruitlopend op de CSNA mededelingen. En van een gangbare stroming was geen sprake en is geen sprake.
reactie
From: Enno B Ebels, donderdag 18 augustus 2011 20:19
De wijzigingen in de DB-namenlijst die in ROOD staan aangegeven lopen vooruit op besluitvorming door de CSNA (voor taxa die in Nederland zijn vastgesteld) of door de redactie van Dutch Birding (overige taxa). Deze besluiten gaan per 1-1-2012 in, wanneer de wijzgingen tenminste worden overgenomen. Dat verklaart waarom er nog niks over is gepubliceerd (dat volgt in het eerste nummer van Dutch Birding van jaargang 34) en betekent dus ook dat het nu aanpassen in de ranking enigszins voor de muziek uitloopt. Om de zaak een beetje overzichtelijk te houden zou het daarom misschien beter zijn om de lijst voor de ranking pas aan te passen als de CSNA-besluiten zijn gepubliceerd. Maar alvast gefeliciteerd voor de mensen die alleen 'Makkum' hebben gedaan!
reactie
From: David Uit de Weerd, donderdag 18 augustus 2011 20:48
Gewoon handhaven de status van vandaag. Ik geef mijn driejarige zoon toch ook geen speelgoed kado om dat vervolgens vijf minuten later weer op te eisen?!
reactie
From: Max Berlijn, vrijdag 19 augustus 2011 08:25
Ik wel bij mijn dochter, TE leuk..
reactie
From: Gert Ottens, vrijdag 19 augustus 2011 10:31
Overigens betwijfel ik of de vogel van de foto hierboven een Witkeel (of Italiaan, dan wel Spanjaard, of een hybride tussen deze twee taxa) is.
de aanzet voor een superciliumpje voor het oog lijkt me niet zuiver voor Italiaan, en niet goed voor Spanjaard. Maar, 'erger nog', op andere foto's van deze vogel leek de witte keel niet scherp begrenst t.o.v. de gele bovenborst (een soort van Colombiaanse stropdas zeg maar). Hoe riep dit beest eigenlijk?
Modified on: 2011-08-19 14:14:00
reactie
From: Vincent Hart, vrijdag 19 augustus 2011 12:28
Eens met Enno. Ook vreemd dat er in de ranking nu een taxon voorkomt dat NIET voorkomt in de lijst NL Vogelnamen, en omgekeerd ...
reactie
From: Wietze Janse, vrijdag 19 augustus 2011 13:14
DBAlerts gaat uit (importeert) van de WP-lijst en niet de NL-lijst. Als de WP-lijst vooruit loopt, doet DBAlerts (inclusief de ranking) dat dus ook.
Kan je handmatig proberen te gaan bijhouden, maar dat werkt in het algemeen fouten in de hand, da's erger dan vooruitlopen.

@Vincent,
ik ken websites die nog weer andere lijsten volgen met nog meer dicrepanties tov de NL-lijst! ;-)
Modified on: 2011-08-19 13:20:53
reactie
From: Vincent Hart, vrijdag 19 augustus 2011 15:07
Ok, dus als ik het goed begrijp volgt de NL-lijst t.z.t. (na bestendiging door CSNA) de WP-lijst?

M.b.t. wrn.nl/Observado: We hebben één soortendatabase, dus we moeten - zoveel mogelijk - één taxonomische indeling volgen. Dan ligt het voor de hand om een internationaal zo breed mogelijk gedragen indeling (I.O.C. in ons geval) te volgen.
reactie
From: Frank van der Meer, vrijdag 19 augustus 2011 16:02
@Gert, zie de link in de post van Rob Halff 29-4 en http://waarneming.nl/waarneming/view/53867058
reactie
From: Wietze Janse, vrijdag 19 augustus 2011 16:04
@Viincent,
stond een knipoogje achter, begrijp heel goed dat er (net zoals bij ons) argumenten (waar je wel/niet mee eens kunt zijn) achter zitten.

En je begrijpt het goed, hoewel de optie dat de WP-lijst/DBAlerts worden teruggedraaid ook nog aanwezig is. Houdt de gemoederen bezig en de discusiies levendig! ;-)
Modified on: 2011-08-19 16:13:53
reactie
From: Vincent Hart, vrijdag 19 augustus 2011 16:34
Zag het knipoogje hoor, maar leek me desondanks handig om toch ff uit te leggen wat de oorzaak is voor veel 'taxonomische verschillen' tussen de Nederlandse (WP)-lijst en de soortenlijst op wrn.nl (=observado).
reactie
From: Bas vd Burg, vrijdag 19 augustus 2011 20:28
Blijf het nog steeds jammer vinden dat waarneming.nl, als site voor Nederlandse waarnemingen, een andere lijst aanhoudt dan die van de CDNA, maar da's een andere discussie
reactie
From: Hans ter Haar, vrijdag 19 augustus 2011 23:22
Iemand wat meer over die Russische Oeverzwaluw ?
reactie
From: Ben Gaxiola, vrijdag 19 augustus 2011 23:35
Hans,
Welke Russische Oeverzwaluw???
reactie
From: Hans ter Haar, zaterdag 20 augustus 2011 08:19
Staat ook in deze lijst : http://www.dutchbirding.nl/content/page/files/DBupdateWPchecklistArnoud20110813.pdf

Gr.,

Hans
reactie
From: Leo JR Boon, zaterdag 20 augustus 2011 16:24
Heb Russ Oeverzwaluwen gevangen in Eilat. Word daar in klein aantal waargenomen.
Modified on: 2011-08-20 17:55:13

You are not logged in, you must be logged in to post comments.