Kies Nederlands Switch to English
Rose-coloured Starling
Siberian Rubythroat
Hoogwoud


Even geduld...
PreviousBackNext
Name: Long-tailed Jaeger / Stercorarius longicaudus
Place: Camperduin - De Putten
Date: 06 september 2014
Photographer:
Added: 06 september 2014
Determination: Certain
Views: 7725
Tijdens het checken van een groep goudplevieren in de Putten zag ik opeens deze rakker komen aanvliegen. Deze landde en liet zich langdurig zwemmend bekijken.
reactie
From: Rob van Bemmelen, zaterdag 6 september 2014 22:51
Hoi Maurits, heel gave vondst! Ik zie dat jij (en velen met je) deze als juveniel of 1kj hebben ingevoerd op waarneming.nl. Het is echter nog veel, veel, beter: dit moet een 2kj zijn. Een erg zeldzaam kleed in NW Europa! Heel gaaf!
reactie
From: Maurits Martens, zaterdag 6 september 2014 23:04
Dank je wel voor de correctie Rob, leuk!
reactie
From: Vincent Hart, zaterdag 6 september 2014 23:14
Vanwege weinig lichte randjes op bovendelen, hint van kopkap, ?
reactie
From: Herman Bouman, zaterdag 6 september 2014 23:19
Nee. Vanwege z'n geboortejaar!
reactie
From: Rob van Bemmelen, zaterdag 6 september 2014 23:36
Inderdaad de zeer vage hint van een kopkap, lichte topjes mantel & schouderveren, vleugeldekveren egaal en bijna allemaal van één leeftijd, zwaar gebandeerde flanken. Zijn er nog fotos waarop de middelste staartveren te zien zijn? Zouden dunne naaldjes moeten zijn.
reactie
From: Vincent Hart, zondag 7 september 2014 08:32
http://waarneming.nl/foto...
(en dank voor je toelichting)
reactie
From: Vincent Hart, zondag 7 september 2014 11:15
Inmiddels is de vogel verzwakt opgeraapt en onderweg naar Ecomare.
reactie
From: Maurits Martens, zondag 7 september 2014 12:49
Vogel levend overgebracht, wordt verzorgd in de opvang. Gewicht 211 gram.
reactie
From: Maurits Martens, zondag 7 september 2014 16:06
Vanmiddag helaas overleden.
reactie
From: Rob van Bemmelen, zondag 14 september 2014 15:49
Nog een kleine toevoeging voor de geinteresseerden. De middelste staartpennen bleken te ontbreken. De ietwat verlengde en afgeronde veren zijn dus t2's. Bij adulten had ik al vaak gezien dat deze langer zijn dan t3-6, maar dat onvolwassen vogels dit ook hadden, was me eigenlijk nog nooit eerder opgevallen.
reactie
From: Jan van der Laan, zondag 14 september 2014 16:19
Ik snapte al niets vd staart, maar we wilden in de hand de vogel niet al te veel lastig vallen.
reactie
From: Max Berlijn, zaterdag 20 september 2014 20:29
Iemand een idee over deze http://waarneming.nl/waar... jager. Ik zie er eigenlijk geen Kleinste in maar een Kleine.
reactie
From: Ben Wielstra, zaterdag 20 september 2014 20:34
Helemaal met je eens Max.
reactie
From: Peter Adriaens, zondag 21 september 2014 17:13
Max, Ben,
in die vogel zie ik vooral een Middelste Jager eigenlijk. Jullie niet?
reactie
From: Max Berlijn, zondag 21 september 2014 17:16
Dacht Kleine met o.a die warme nek??
reactie
From: Ben Wielstra, zondag 21 september 2014 17:40
Nee, maar ik baseer een ID als Kleine puur en alleen op dat spitse kopje en die lange en dunne snavel, de rest kan ik niet goed uit de foto's opmaken.
reactie
From: Peter Adriaens, zondag 21 september 2014 18:05
Ik zie juist een koud grijsbruin gekleurde nek?
De kopvorm lijkt me nog wel mogelijk voor Middelste. In elk geval is er een duidelijke "dubbele flash" te zien op de ondervleugel en is ook wit-zwarte "zebrastreping" op stuit zichtbaar.
reactie
From: Ben Wielstra, zondag 21 september 2014 19:39
Die dingen passen inderdaad op Middelste, maar sluiten Kleine niet uit. De vogel ziet er verder rommelig uit, terwijl je een Middelste netter zou verwachten. Middelste staartpennen lang voor Middelste maar stomp voor Kleine? De foto's zijn voor mij te vaag om deze kenmerken goed in te schatten. Wat mij betreft overruled de kop- en snavelvorm, die vind ik niet des Middelste.
reactie
From: Peter Adriaens, zondag 21 september 2014 20:36
Ben, ken jij foto's van een dergelijk donkere Kleine Jager met opvallende dubbele flash op ondervleugel en toch zo weinig wit op bovenvleugel?

Wat dat rommelige ertoe doet, begrijp ik niet goed. Iedere jager kan ziek of verzwakt zijn en zijn verenkleed verwaarlozen - zeker als het gaat om exemplaren in het binnenland.
reactie
From: Ben Wielstra, zondag 21 september 2014 20:59
Ik ken geen enkele Kleine Jager foto, laat staan een met dubbele flash.
reactie
From: Ben Wielstra, maandag 22 september 2014 12:07
(Ik doel trouwens niet op de staat van het verenkleed maar op de netheid van de tekening. Kleinste en Middelste zien er doorgaans strak uit terwijl Kleine doorgaans een zooi is.)
reactie
From: Menno van Duijn, maandag 22 september 2014 12:41
Qua Jizz zou je er (te) snel een Kleine van maken (koppie, snavel en zwaartepunt borst) (foto 1).

Echter als je foto 6-8 bekijkt zie je de dubbele flash, gebandeerde onder- en bovenstaartdekveren wat voor Middelste pleit. Bij bekijken van foto's op het www valt mij op dat de "jizz" van Middelste die van onderaf gefotografeerd zijn regelmatig als Kleine lijken te tonen. Helaas wordt bij zeetrek ook te vaak op jizz gedetermineerd, omwille er een naam op te kunnen plakken, wat zoals hier ook blijkt niet betrouwbaar is.

In binnenland BE een dag eerder http://www.birdpix.nl/alb...
reactie
From: Ger Meesters, maandag 22 september 2014 15:36
Vind het maar knap verwarrend om een discussie te volgen over een kleine/middelste jager onder een foto van een kleinste...
reactie
From: Norman Deans van Swelm, maandag 22 september 2014 19:49
Het is tijd voor een nieuw jagerboek, dat denk ik al heel lang trouwens. Ger! Doe er wat aan.
reactie
From: Norman Deans van Swelm, maandag 22 september 2014 19:55
Laat ik nou net een flashback krijgen!


http://www.radioactiverob...

You are not logged in, you must be logged in to post comments.